Onze beslissingen en nieuwe afspraken

In onze leefgroepen wordt geleefd. Samen leven vereist goede afspraken maken. Dat gebeurt in onze klasraden. We werken in een sfeer van democratie. Wat iemand stoort, wordt gezamenlijk opgelost. De oplossing wordt uitgeprobeerd en geëvalueerd.

klasraad 20/4/17

klacht Meymoena: De boeken uit de bib worden voortdurend door anderen gelezen. Op zich is daar niets mis mee, maar we vinden onze boeken overal.
ideeën:
- zo laten. Dit was een verwittiging. 2
- vragen of je het boek mag lenen. 5
- je leest alleen in je eigen boek. 10
- je mag in alle boeken lezen en taak kring doet alles in de kist. 1
klacht Isra: sommige kinderen luisteren muziek naar de gsm tijdens de pauze. De toezichters laten het soms wel, soms niet toe.
ideeën:
- je mag een gsm hebben in je boekentas en niet uithalen (eigenlijk de bestaande afspraak). Hij moet uitstaan tijdens de schooldag.
- idem, maar hij mag wel aanstaan overdag
- we onderzoeken waarvoor een gsm positief zou kunnen zijn op school.



klasraad 19/4/17
klacht van Wiame: enkele kinderen blijven takken uit de takkenwal halen om mee te "schijnvechten".
Dit moet zeker naar de schoolraad.
idee: Er een hekje rond zetten.

brevettenraad 18/4
Atta: brevet zelfstandig in het gebouw: behaald
niewe kandidaten: Clara 9, Arthur 5, Jason 8, Makka5, Isra 8,

klasraad 28/3
klacht: Adriana: onze klas ligt altijd vol met flesjes. De eigenaar ruimt ze niet op en de speurneus moet alles opruimen. Eigenlijk stimuleert de school een hervulbare drinkfles. De wereld raakt vol plastic en we kunnen helpen dit te vermijden.
ideeën:
- petflesjes verbieden, iedereen heeft een hervulbare drinkfles. 21
- taak wasbak vult de drinkflesjes. 2
- je vult zelf je drinkfles aan de kraan 19
- Om de zoveel tijd wordt er gezamenlijk gedronken in de klas. 12
- Je drinkt wanneer je wilt. 7
- Je probeert je fles leeg te krijgen 18
- Je drinkt tot aan het volgende streepje. 1
- Je drinkt net zo veel als je zelf wilt 3

klasraad 23/3
klacht: Wiame: mijn fruitdoosje verdwijnt of gaat stuk als ik het tijdens de pauze aan de deur leg.
ideeën:
- een bak zetten of een plaats voorzien voor alle klassen samen. Als het een bak is, mag die blijven staan. Het mag binnen of buiten. Het kan ook per klas apart. De fruitdoosjes kunnen ook tijdig naar beneden worden gebracht door taak boterhammenbak.
Het moet naar de schoolraad

brevettenraad 23/3
Amélie V.: weervrouw behaald

brevettenraad 21/3
Wiame: dierenverzorger: behaald
Amélie D.: rijbegeleider behaald
Isra: secretaris behaald
Makka: tijdmeter behaald

klasraad 14/3
brevet tuinier:
- in de winter kan de tuinier weinig doen
oplossing: verschillende keren de taak doen, telkens op een ander moment van het jaar.
oplossing: werken met een tuinkalender.
- een zieke plant herkennen is moeilijk als er geen zieke plant is.
- niet elke maand hoeft een plant water of voedsel
- planten herkennen, insecten herkennen
- hoe kan de tuinier bewijzen dat hij een plant ziet veranderen doorheen het jaar als hij maar één maand actief.
- zaaien, oogsten, enz heeft zijn tijd.
- een activiteit organiseren in de tuin

brevettenraad 6/3/17
Sander: zelfstandig in het gebouw. Nog te veel bezwaren.
Clara: schatbewaarder nog niet behaald. Werkpunt is de stand van de klaskas in de boekhouding schrijven.
Hannah: verslaggever: behaald
Barbara: bibliothecaris: behaald

klasraad 23/2/17
klacht Barbara: net voor de kring stopt gaan kinderen beginnen praten omdat het dan toch niet erg meer is om uit de kring te worden gestuurd.
ideeën:
- de streepjes die je hebt tellen mee voor de volgende kring. 1
- een groepje op het eind wordt de volgende kring gezeten 1
- niets aan doen 12
- groepje aan het eind is een streepje voor volgende kring 0
- groepje aan het eind is twee streepjes voor volgende kring 1
- vrijdag kwijtschelden

brevettenraad 20/2/17
Yassin: verslaggever: behaald
Clara: wereldreiziger: behaald
Makka: voorzitter: behaald

Carnaval regelen: uiteraard verkleed.
- gezelschapsspelletjes
- spel maken
- film
- iets lekkers
- verschillende plaatsen waar je iets kan doen
- ontbijt


schoolraadpuntjes 22/2/17
voetbalhut: Mos-groep moet dit opnemen
ruzie in de zandbak: Simon wil een privéplekje en doet dat in de zandbak. Kinderen willen meer hoekjes. De MOS-groep zal daarover nadenken
geweld: moet er ook een lijst komen voor de slachtoffers? Groep Leentje is momenteel aan het testen met een blad voor kinderen die vaak geweld gebruiken.

klasraad 14/2/17, vervolg op 21/2/17
klacht Isra:
Sommigen zitten te lang op de computer waardoor anderen niet kunnen.
ideeën:
- maximaal een half uurtje op de pc / 15 min 7
     tijd:
     15 min 8
     12,5 min 10
     hoe tijd bijhouden?
     zelf de tijd op de pc in de gaten houden 2
     bij elke pc een time timer 12
     op elke pc de zelfde tijd, iets kleins opzoeken moet op de tablets 4

- geen muziek meer beluisteren op de pc
- groepjes van 5 die een computer delen  5
- iedereen zijn dag 3
- elke werktijd afwisselen 2

klasraad 9/2/17
Voorstel Makka: gaan schaatsen.
We gaan al op 24/2
Klacht Meymoena:
We zien dat sommige kinderen in de Google Drive van andere kinderen iets veranderen. Dat zijn plagerijtjes. Maar op die manier maken we ons eigen systeem kapot. Dan moeten we misschien stoppen in Google Drive
ideeën:
- aan het groen streepje kan je zien dat iemand anders in je map zit. Dan kunnen we zoeken.
- alles terughalen via de herstelknop.
- een wachtwoord per map. (Kan dat?)
We houden het bij een waarschuwing.


klasraad 2/2/17
Voorstel Isra: op de tablet een vakje voorzien om dingen te regelen.
Net niet goedgekeurd (9/19)
voorstel Barbara: het brood dat aangeboden wordt in het middagmaal wordt niet opgegeten. Er komen nog ideeën bij.
- Kunnen we daar broodpudding van maken of wentelteefjes? Als we die verkopen hebben we winst.
- Aan de vogels voederen.

klasraad 31/1/17
Klacht Isra: de computertafels worden niet opgeruimd.
ideeën:
- Weg doen wat is blijven liggen, wat bruikbaar is opruimen op de juiste plaats 5
- Gevonden papieren weggooien 0
- Wie iets laat liggen waarschuwen voor zijn zelfstandigheid 7
- Alles in het tonnetje, want dat moet 's morgens worden geleegd. 17
- Wie: taak speurneus doet dit 10
- Wie: wie klaar is met zijn taak 6
- Wie: MOS-verantwoordelijke 3

brevettenraad 27/1/17
Meymoena: wereldreiziger behaald
Amélie B.: weervrouw behaald
Kimberly: hulpverlener nog niet behaald.

klasraad 26/1/17
Klacht over de plakband (Meymoena)
De rol wordt gebruikt en niet teruggezet. Dat is vervelend want dan moet je je tijd steken in zoeken.
ideeën
- Plakband niet meenemen maar plakken waar hij staat 16
- De plakband moet terug op zijn plaats staan om de afsluitronde te kunnen starten (speurneus) 3
Klacht over e kussens,(Amélie V.)
Sommige kinderen nemen twee kussens, dus ook één voor achter hun rug. Daardoor hebben andere kinderen geen kussen.
ideeën:
- je moet een kussen afgeven als iemand het je vraagt. 3
- het teveel aan kussens weg leggen zodat iedereen precies één kussen heeft. Je mag wel je eigen kussen extra nemen 13
- stiltemakers reageren al iemand niet wil. 1
- je mag maar één kussen nemen 6
- ... Wie een tweede kussen wil, vraagt: "Heeft iedereen een kussen?" 7


klasraad 24/1/17
Bespreking schoolraad:
- ons voorstel rond de tentoonstelling (in zones verdelen) werd goedgekeurd
- de spelletjes op school zullen door de derde graad worden georganiseerd.

klasraad 19/1/17
Clara vindt de stiltemaker streng voor anderen en niet voor zichzelf.
ideeën om op te lossen:
- een brevet koppelen aan de taak
Wordt niet aangenomen.

klasraad 12/1/17
Isra: Wat doen we in de afsluitronde als iemand er drie keer na elkaar op staat om iets te presenteren? Dan moeten we steeds naar dezelfde luisteren.
ideeën:
- De voorzitter moet zelf daar een afwisseling in steken.     9
- Je mag je pas opnieuw inschrijven als je iets hebt gepresenteerd.      1
- Je moet er minstens twee of drie kinderen tussen laten.     8

Barbara: wil liever in haar tekenwerkschrift werken dan lezen als ze klaar is met haar opruimtijd.
ideeen:
- alleen lezen                 9
- lezen of tekenen          7
- verplicht afwisselen    1

klasraad 10/1/17
Een verbetercode ontwikkelen die ook werkt voor de teksten die op de computer zijn gemaakt. We passen onmiddellijk onze bestaande code aan.

Storende kinderen van de tweede graad zitten in de gang terwijl wij ons best moeten doen om een brevet te halen zelfstandig op de gang te mogen.
ideeën:
- Leentje laat de deur open om controle te houden, eventueel ook onze deur.
- Onze zelfstandigen gaan hen eens goed uitleggen wat het betekent om zelfstandig te zijn.
- Die kinderen moeten werken op de gang.
We gaan met onze ideeën naar groep Leentje, maar zij moeten beslissen.

brevettenraad 22/12
Amélie B.: brevet wereldreiziger is behaald
Astrid: brevet schatbewaarder is behaald
Amélie V: brevet secretaris is niet behaald. Door ziek te zijn heeft ze het te weinig deze taak kunnen doen.

brevettenraad 21/12
Astrid: brevet tijdmeter is behaald

klasraad 20/12/16
Isra wil voor haar vraag van haar wereldonderzoek naar "Lessen in  het donker". Dat kost wel 5 euro per persoon. Wil de klas dit? ja. Micha reserveert.

klasraad 15/12/16
klacht Barbara: de stiltemakers doen te weinig. Stiltestreepjes geven moet je durven en dat is niet voor iedereen even makkelijk.
ideeën:
- taak stiltemaker telkens doorschuiven 5
- als je het niet meer wilt doen, vragen of iemand anders wil doen 11
- zo laten 3

klacht Barbara: de boterhammenbak wordt niet leeggemaakt door taak boterhammen. Daardoor hebben we vaak onze boterhammendoos niet mee naar huis.
ideeën:
- uitdelen aan de deur 13
- zo laten, dus voorzitter houdt deze taak in de gaten 3
- namen op de brooddozen 13
- twee taken 1

klasraad 13/12/16
Voorstel Micha: We kunnen een fotoalbum maken van onze teksten. Bij Hema doen ze zulke acties. Iedereen heeft dan 1 tekst in het boek. Het is een mooie herinnering. Zo'n album kost wel 25 euro. Zullen ouders dat willen kopen? We zouden het ook kunnen doen met onze wereldonderzoeken.
- niet aan beginnen: 5
- ok, eens proberen met de v.t.: 6
- proberen met de wereldonderzoeken: 7

klasraad 8/12/16
Voorzitter Isra stelt voor om zelf de portfolio's op te halen en naar de afsluitronde te brengen. We veranderen het voorstel dat de volledige bak portfolio's verhuist naar de kring. Goedgekeurd.

Opladen van de tablets: wie, wanneer?
wie?
- taak kring 12
- voorzitter 5
- nieuwe taak 3
- mos-medewerker 0
wanneer?
- elke avond minst opgeladen tablet opladen 4
- de laagst opgeladen tablet zodra die onder de 10% gaat. 8
- een tablet opzettelijk laten uitvallen en die dan opladen. 3

bib-bezoek beter voorbereiden
Hoe kunnen we ons bib-bezoek beter voorbereiden zodat we niet als kippen zonder kop naar de bib gaan?
- op zoek gaan voor je wereldonderzoek
- vooraf in de catalogus van de bib zoeken
- vooraf nadenken welk soort boek je wilt ontlenen.
- het boekenboek weer oprichten.


klasraad 6/12/16
klacht Isra en Makka: de tentoonstelling is altijd rommelig. De producties blijven er altijd liggen. Aangezien het voor alle klassen belangrijk is, moet het naar de schoolraad. De posters van het KASK hangen er nog. De tentoonstelling is niet aantrekkelijk meer. Niemand kijkt er naar omdat ze niet aantrekkelijk is.
ideëen om het op te lossen:
- tijdslimiet voor alle producties 16
- tentoonsteller moet melden dat er een productie terugligt in je vakje 8
- maandag en vrijdag eraf halen, andere dagen erop leggen 4
- elke dag alles eraf en vernieuwen1
- werken met 5 zones (1 per dag) 13

brevettenraad 
Yassin behaalt brevet zelfstandig in het gebouw
nieuwe kandidaat: Kimberly

klasraad 25/11/16
Andreea: klaagt over de stiltemakers dat ze pas laat beginnen met stilte in de kring.
beslissing: lezen de kring, zoniet kringstreepje
beslissing: stiltemakers hebben geen opruimtaak en zitten als eerste in de kring

brevettenraad 14/11/16
Barbara: brevet voorzitter behaald
Astrid: tuinier: het is nog een beetje te vroeg, ze moet het nog vaker doen.

klasraad 9/11/16
klacht van verschillende kinderen: ivm de oplossing die het team heeft bedacht rond geweld: nu gaat de tijd die je moet zitten mee met je leeftijd.
De spelleiders zouden rap aan hun taak moeten kunnen beginnen.
ideeën:
- De kinderen stellen voor dat, hoe vaker je moet zitten, hoe langer je moet zitten en ook volgens de ernst van de zaken. 8
- het is voor iedereen hetzelfde, bv. 10 min. 6
- de tijd die je moet zitten, hangt samen met het soort geweld op ons charter. Het mag langer worden naarmate je vaker moet zitten. 9
- We kijken naar de ernst van het slachtoffer en beslissen dan de tijd. 9
- eerst naar het verhaal luisteren en dan pas beslissen hoe lang. 13

Brevettenaanvraag
Amélie B.: secretaris behaald

vervolg klasraad 9/9/16

rolverdeling voor het Halloweenfeest
- een soort parcours, tunnel, spookhuis, waarin ze bang worden gemaakt 19
Astrid, Yassin, Adriana, Arthur, Makka, Juniper, Yavuz
- griezelspel: atmosfear, Weerwolven 21
Thibo, Yassin
- verkleden (van thuis of op school) 19
- show, vb dans macabre. 17
Astrid, Clara, Makka, Isra, Amelie V, Barbara, Amelie B, Hannah, Meymouna
- film (cinéclub): misschien verschillende films per leeftijd 19
Adriana, Thibo, Arthur, Amelie D, Juniper
- iets lekkers meebrengen 14
- enge muziek 21
Meymouna, Astrid, Yassin
- griezelverhalen voorlezen 21
Amelie V, Barbara, Amelie B, Hannah
- versieren
Andreea, Kimberly
- postjes (spinnensoep, spinnenwebben maken, grime), doorschuifsysteem, op het einde allemaal samen.

klasraad
klacht van de toezichters: Er is te veel lawaai en onrust tijdens het eetmaal. De kinderen reageren niet op hand opsteken. Wat ze nog niet hebben toegepast is drie keer in de handen klappen.
ideeën:
- vaste plaatsen die door ons gegeven zijn. 8
- wie niet reageert op hand opsteken of drie keer klappen wordt opgeschreven. Zelfstandigen in het gebouw krijgen dan automatisch een waarschuwing, niet-zelfstandigen een andere sanctie. 8
- wie lawaai maakt, mag niet meer samen zitten, die gaat dan bv in de gang zitten. 10
- drie streepjes is 5 minuten/kwartier pauze kwijt. 6
- drie streepjes is apart zitten. 4

brevettenraad 19/10/16
Makka tijdsmeter.
Makka vindt dat ze op de tijd lette en het goed deed.
Meymoena vindt dat ze de pijl niet zo veel verzette.
Barbara vindt dat de dagplanning niet vrolijk voorgelezen werd.
Makka heeft het brevet nog niet behaald.

Makka zelfstandig in het gebouw.
Ze wil ook graag mentor worden.
Isra vindt dat ze het mag behalen.
Amelie B vind dat ze te luidruchtig is
Makka heeft het brevet niet behaald.

We zoeken een nieuwe stagiair: na stemming wordt het Yassin.

Halloween organiseren
Onze groep wil graag het Halloweenfeest organiseren voor de hele school.
ideeën:
- een soort parcours, tunnel, spookhuis, waarin ze bang worden gemaakt 19
- griezelspel: atmosfear, Weerwolven 21
- verkleden (van thuis of op school) 19
- show, vb dans macabre. 17
- film (cinéclub): misschien verschillende films per leeftijd 19
- iets lekkers meebrengen 14
- ontbijt op school 3
- enge muziek 21
- blijven slapen op school. Micha wilt niet
- moordspel 1
- toneelstuk over de Weerwolven 1
- griezelverhalen voorlezen 21
- postjes (spinnensoep, spinnenwebben maken, grime), doorschuifsysteem, op het einde allemaal samen.

klasraad 13/10/16
voorstel Yavuz: een extra stiltemaker (naast Micha) tijdens de werktijd. Dan kan Micha de kinderen beter helpen. De groep vindt het niet nodig
felicitatie voor Kimberly voor het in orde zetten van de passers.
klacht Amélie V.: de fietsenstalling is wanordelijk. Er staan fietsen en speelgoedfietsen door elkaar.
ideeën:
- elk soort fietsen een aparte zone (Andreea), eventueel met omheining (Romeo)
- iemand die het wat in de gaten houdt (Meymouna) en er een briefje aan hangt als het niet goed is (Astrid)
volgende klasraad doen we verder.

brevettenraad 12/10/16
Yavuz: wordt nog geen rijbegeleider. We willen hem nog wat vaker aan het werk zien.

klasraad 11/10/16
klacht van Barbara: er wordt verf aan de deuren gesmeerd. Astrid zegt dat de gezondheidsexpert moet worden opgestart. Die moet opletten dat iedereen zijn handen wast na het schilderen.

klacht van Makka: als ze op de gang gaat om haar boekentas te maken, ligt die op de grond. Andreea haar boekentas wordt ook van vaak op de grond gegooid. Isra: als ze toekomt, staat er een andere boekentas op haar plaats.
ideeën:
-alle boekentassen in de klas. 2
-zware boekentassen buiten lichte in de klas. 1
-taak boekentas beter opletten.15

klasraad 6/10/16
voorstel: iets organiseren voor Halloween. We willen dat doen voor de 1ste en 2de graad.
ideeën:
griezelparcours, film, eten en drinken, black stories, weerwolven en waaghalzen, white stories, griezelspel maken, griezelverhalen voorlezen, ons verkleden, cluedo in het echt, soep maken, blijven slapen (?), naar het storyplein, spookhuis maken, pompoenen uitsnijden

voorstel Amélie V. en Barbara: een extra klasraad in de plaats van een afsluitronde of praatronde. Er is een discussie over een praatronde of afsluitronde minder.
17 kinderen zijn voor een extra klasraad.
ipv praatronde 11
ipv afsluitronde 9

klasraad 29/9/16

voorstel Micha: iedereen een eigen map op de computer om teksten in op te slaan. Iedereen heeft dan zijn eigen vaste computer.
voorstel wordt niet aangenomen.
Micha moet zeker aan Sander vragen of de computers met elkaar kunnen worden verbonden.
Micha moet zeker aan Sander vragen of de computers op een gelijke manier kunnen werken.

voorstel Amelie B.: een fiche maken: Hoe maak ik een Franse tekst?

klacht Amélie V.: er wordt weer getekend op de toiletten. De meeste kinderen van onze groep vinden het dom om dit te doen. Er was een afspraak vorig jaar om alle 10 toiletten te pimpen en er is maar één toilet gebeurd.
ideeën:
- verder gaan met pimpen iedereen
- er moeten weer zelfstandigen mee met een niet-zelfstandige naar het toilet.
- iedereen die naar het toilet gaat zet zich op een lijst. Zo zie je wie de vorige was en kan je controleren.


klasraad 22/9/16

voorstel Astid: een tweede postbode want ze heeft het momenteel zeer druk: post leegmaken, de individuele postvakjes vullen, de mails lezen. iedereen stemt voor. Micha zal een kaartje bijmaken.

klacht Astrid: voorzitter Barbara doet volgens haar soms te veel op de tablet tijdens de kringmomenten, bv. een nieuwe achtergrond zoeken.. We beslissen dat de voorzitter de tablet enkel mag gebruiken waarvoor hij dient.
felicitatie voor Andreea en Adriana voor het versieren van de map levende wiskunde op de tentoonstellingstafel.

voorstel van de toezichters: voor of na het eten naar het toilet, niet tijdens. Dat bespaart geloop en het is hygiënischer. Meymouna vraagt zich af wat als je nu dringend moet? Astrid ziet dat sommige kinderen daar spelen.
ideeën:
- toezichters: alleen voor of na het toilet. 2
- Yassin: zou één per één gaan. 5
- Amelie B. zou enkel de zelfstandigen naar het toilet laten gaan (lijstje in de refter?), onzelfstandigen begeleid. 12
wordt verder in de schoolraad besproken.
klacht van de toezichters: Kinderen weten vaak zelf niet wat ze moeten eten en gaan aan de foute tafel zitten.
ideeën:
- Amelie B. :een lijst uithangen (lijst Zinia kopiëren of apart per soort eten). 12
- Astrid: iedereen op zijn weekplanning laten zetten boven de datum. 4
wordt verder in de schoolraad besproken.

voorstel toezichters: een lijst met afspraken uithangen. Amelie B. denkt dat de meeste kinderen de afspraken wel kennen, maar ze niet altijd toepassen. Een lijst gaat daar niets aan veranderen. Adriana: niet nodig maar het mag wel.
- wel een lijst: 0
- geen lijst: iedereen
wordt verder in de schoolraad besproken.

klasraad 8/9/16
illustratiehoekje: de werkgroep is klaar (Romeo, Barbara, ) is klaar en presenteert de twee karretjes. Taak magazijnier wordt uitgelegd. De opstelling wordt door de groep goedgekeurd.
schatbewaarder: stand van de klaskas: 49,72 €
evaluatie van het voetbalveld probleem: de oplossing van het voetbalveld van de schoolraad vonden we niet zo goed.
Ideeën:
2 dagen niet, drie dagen wel 14
wie zich niet gedraagt, moet eraf. 16
maximumaantal vastleggen,12  wie eerst komt mag spelen.2
scheidsrechters inschakelen,10 die mogen zelfs de ploegen kiezen.5
een volwassen de scheidsrechter 3
2 goeie spelers blad steen schaar 10
Het is tijd. Morgen doen we verder.


7/6/16
klasraad
Felicitatie voor Aimane,

3/6/16
klasraad
voetbal in pauze:
- Het gebeurt niet volgens de lijst
- Astrid gaat naar huis eten en kan niet op tijd zijn als het aan haar is
- Als iemand afwezig is, duurt het te lang om een vervanger te vinden.
- We blijven soms te lang in de refter en dan kan de eerste wedstrijd niet doorgaan.
We gaan deze punten naar de schoolraad brengen.

Merel likt aan haar handen en veegt ze dan af aan anderen. Ze vindt het een grapje. Veel kinderen hebben er last van.
ideeën om het op te lossen:
- een strafje geven  3
- een geweldstreepje geven 16
- even aan de kant  11
- ze moet haar handen wassen  4
- een stiltestreepje  2
- een combinatie van ideeën 3

3/5/16
brevettenraad
Yassin: voorzitter vervolg, behaald: punten 2, 3, 4, 5, 6. Alle punten behaald. Yassin is voorzitter!
Wiame: voedingsexpert: behaald: punt 3, niet behaald: punten 1, 2, 4
Adlan: gezondheidsexpert: geen punten van de 6 behaald. Adlan nam dit brevet niet ernstig.

29/4/16
klasraad
De klacht van Alexander over de fietsen gaat naar de schoolraad.
Felicitatie voor Adlan
Astrid: het inlezen op de tablet behoeft soms hulp. Hoe gaan we dat doen?
- nieuwe taak
- een fiche maken: goedgekeurd. Micha zal die maken.
Astrid: in Heidi's klas dragen ze geen pantoffels terwijl wij dat doen om de gang netjes te houden. Zo heeft het geen zin wat we doen.
Waarom dragen we pantoffels? Niet alleen om het gebouw proper te houden. Ook voor de gezelligheid. Als kinderen hier op bezoek komen denken ze: "Zo gezellig, die dragen pantoffels."
We brengen het in de schoolraad.
Romeo: Wie mag de kar met boeken trekken naar de bib?
- niets speciaals doen.  1
- rijbegeleiders trekken de kar 12
- de namen van het takenbord koppelen  1
- beurtsysteem met wie wil. We koppelen ons per twee. 10
- per twee volgens de lijst  0


26/4/16
klasraad
Vandaag deden we een experiment: niets zeggen in de klas. we doen dit experiment om twee redenen. We kunnen beter doorwerken en we kunnen geen ruzie maken.
In de namiddag evalueren we het experiment:
"We konden beter doorwerken."  "Het was moeilijk om ons metekind te helpen."
We beslissen dit door te trekken als beslissing. Het was immers een zalige dag.
Mogen meters en peters de metekindjes nog helpen? We beslissen van wel. Er moet wel gefluisterd worden. Wie een hulpvraag heeft, steekt zijn vinger in de lucht. Naargelang de vraag krijg je een volgnummer op Micha's hulplijst of zal Micha de vraag aan de klas stellen.

klasraad voor brevetten
Astrid: schoolraadverantwoordelijke.
behaald: punten 1, 2, 3, 4, 5. Alle punten behaald, dus brevet behaald. Proficiat!

Arthur: rijbegeleider: enkel het punt "rekening houden met andere voetgangers" was vorige keer niet behaald. Nu vinden we dat Arthur het veel beter deed. Brevet behaald! Proficiat!

Yassin: voorzitter:
behaald: punten 1

15/4/16
klasraad
- Duivelse+school: het idee van Farida werd bekeken. We zijn daar al mee bezig in de Buffalo-cup. We gaan niet meedoen aan een actie die er goed op lijkt.
- felicitatie voor Micha
- klacht Alexander: de fietsen worden slecht behandeld. Micha kan het even navragen in het team of de bestaande afspraak opnieuw kan worden nageleefd.

12/4/16
Vraag voor de schoolraad: Kunnen de nieuwe ploegjes op een blad komen zodat de toezichters controle kunnen uitoefenen?
Klasraad
- voorstel Farida: er is een actie om rode duivels op bezoek te kunnen krijgen in de klas. Ze vraagt of de klas wilt meedoen. We bekijken het Ketnetfilmpje.
Micha leest het wedstrijdreglement eerst na. Dan kunnen we ideeën verzamelen.
- klacht Adlan: er liggen altijd illustraties van anderen in zijn droogrekje.
id.: We moeten eerst kijken of er een naam op staat. ok
id.: Is er geen naam, dan mag je het weg gooien. 0
id.: Als er geen naam is, op een afgesproken plaats leggen. 18
id.: Als er geen naam is, aan Micha zeggen. 3
Welke plek dan?
id.: tafeltje aan de deur 6
id.: op de kleurpapierbakjes 1
id: computertafeltje in de kring 2
id.: op verwarming 0
id.: in blauwe bak 9
id.: kringtafel 3

25/3/16
schoolraad:
- het voorstel om ploegjes te maken voor het voetballen heeft het gehaald. Na de vakantie kunnen ploegjes worden gemaakt.
klasraad:
- voorstel Yassin: nog eens naar het Storyplein gaan. Micha vindt dat we dat zelfs in de middagpauze kunnen doen bij droog weer, op een vaste dag. Het moet lukken om daar een half uur te gaan. Er zijn twee toezichters dus ze kunnen zich eventueel opsplitsen. Onze klas vindt het een goed idee. Het gaat naar de schoolraad.
- klacht Alexander: het illustratiehoekje wordt niet opgekuist. Sommigen pakken geen onderleggertje.
ideeën:
* taak illustatiehoekje zorgt dat iedereen een onderlegger gebruikt. 7
* je naam op een blad schrijven als je er in gaat. wie niet opruimt, krijgt enkele dagen verbod. 13


22/3/16
lente-ontbijt op 25 maart.
- potluck, buffet
- welk eten? brood (bruin en wit, rozijnenbrood, kokosbrood), confituur, boter, choco, yoghurt, pindakaas, cornflakes, ei, ei met spek, koffiekoeken, sapjes, fruit, paaseitjes, pannenkoeken, speculaas, smeerkaas, thee, chocomelk, kaas, appelmoes, rozijnen, koffie, pashka, hagelslag, melk, rijstpap, druiven, suiker.
Allergische kinderen moeten hun eigen voeding meebrengen.
- refter of klas? refter
- briefje mee geven, gemaakt door kind
- met of zonder ouders? met

15/3/16
Arthur: rijbegeleider: Arthur heeft ondertussen de uitstap naar de tentoonstelling begeleid.
Stapt hij goed vooraan? Soms niet. -
Stapt hij op een aangepast tempo? Soms te rap,  soms te traag, ging in op de opmerkingen vd groep +
Wacht hij op elke hoek op een signaal van Micha? +
Heeft hij aandacht voor de andere voetgangers? niet zo veel. A. moet meer de leiding kunnen nemen over de rij en nu doet vooral Micha dat. -
Houdt hij rekening met de regels voor de voetgangers? +
Het brevet is nog niet helemaal verdiend.

schoolraad:
voetbalafspraken: het idee van het maken van ploegjes vond de schoolraad een goed idee. Nu moeten we afwachten of de andere klassen dit ook een goed idee vinden. In onze klas zijn er alvast twee ploegjes.

18/3/16
We doen verder met de regeling rond Ambrasoft in de klas
- wiskunde bij wiskundetijd, taal in redactietijd +
- namenlijst +
- vaste koppeling of niet? -
- Hoe de lijst dan opstellen? aan elke pc een lijst, lijst 1 van boven naar beneden, lijst 2 van beneden naar boven.
geen zin meer is ad volgende doorgeven 1
iedereen een dag 13
iedereen een bepaalde tijd vb 45 min 2



11/3/16
schoolraad: er werd besproken of de heel zelfstandige kinderen in de ateliers mogen.
Aimane: voorstel voor een Ambrasoft-lijst:
- 2 of drie dagen per week mag Ambrasoft in de klas. (donderdag niet)
- Pas na 10 uur.
- wiskunde bij wiskundetijd, taal in redactietijd
- namenlijst aan de deur (van jong naar oud), (koppeling jongere/oudere) / vaste koppeling of niet?
- als iemand niet meer wilt, geeft die zijn beurt over aan de volgende op de lijst.
- iedereen krijgt een bepaalde tijd
volgende week doen we verder


8/3/16
Arthur: vraagt het brevet "rijbegeleider" aan. Morgen is het zijn ultieme test want we gaan op uitstap.
Nihad: vraagt het brevet "hulpverlener" aan.
Otto merkt op dat iedereen die gekwetst is, niet naar de hulpverlener gaat.
puntje 3 al behaald.

4/3/16
Voorstel Makka: een lenteontbijt voor de lentevakantie. Dat staat al op de schoolkalender. Wij vinden dat het moet georganiseerd worden in de schoolraad.
Klacht van Yassin: hij vindt de voetbalregeling niet goed, omdat het per graad is. Hij wil weer met iedereen samen voetballen.
voordelen aan het nieuwe systeem: eerlijker ploegen, ook de kleuters kunnen eens, het voetbalveld is niet vol, er worden ook andere spelletjes gedaan,
voordeel aan het oude systeem: verschillende leeftijden samen
andere ideeën: vaste ploegen maken op school, besten die kiezen, toch één of twee pauzes voor de kleuters alleen, of een mengvorm van verschillende systemen.

26/2/16
voorstel:
Astrid vindt dat de klasraad in de voormiddag moet plaatsvinden.
We zullen de praatronde van vrijdagvoormiddag inruilen voor een klasraad.
Op dinsdagnamiddag zullen we brevetten bespreken.

24/2/16
Geweld op het voetbalveld: dit puntje van de schoolraad begon gisteren. Sommigen vinden het goed dat we daar iets aan doen. Sommigen vinden dat kinderen te snel geweld geven. Nu wordt het door de leerkrachten beslist die toezicht houden.
ideeën
- van het veld sturen (twee kansen)
- streepje van geweld geven
- scheidsrechter uit de derde graad, stuurt van het veld (eventueel gele en rode kaart)
- scheidsrechter uit de derde graad, 5 minuten er uit
- namenlijst met streepjes, wie te veel geweld gebruikt moet er af

23/2/16
Het Ambrasoft-probleem: Astrid meldt dat klasgenootjes anderen hun code kennen en zo op de ander zijn Ambrasoft-kast kunnen. Daar spelen ze spelletjes met de verdiende munten.
ideeën om het op te lossen:
- code verwijderen van de huiswerkmap, onleesbaar maken 14
- code op de planningmap 0
- kinderen die het doen mogen niet meer op Ambrasoft 5
schoolraad: (verslag door Astrid)
- fruit wordt soms gewoon weg gegooid. Kan het bij de kippen? Neen, want er zijn maar twee kippen voor 100 kinderen. Dat wordt een te grote, vieze troep.
- Als de kleuters het voetbalveld hebben en niet voetballen, mag niemand voetballen.
- Kunnen we schorsen op het voetbalveld? (Kinderen die geweld gebruiken) bespreken we morgen.

26/1/16
schoolraad: (verslag door Astrid)
Er is een nieuwe verdeling vh voetbalveld: goedgekeurd door onze klas.
muziekatelier en lawaai: de ateliers zijn nu toch gesloten.

klasraad:
Aimane: pantoffels aan en uitdoen vindt hij irritant. Jammer, de klas vindt het nog steeds een goed idee.
Astrid: ecoline wordt uit het schildersatelier gehaald. Astrid heeft zelf al etiketten per potje voorzien en zelfs afzonderlijke borstels per kleur. Het illustratiehoekje wordt verder uitgebouwd. Enkele kinderen zullen dit op zich nemen.
4 plaatsen ipv 2, een tafel er bij, scharen, papier, drukmaterialen, tekenmaterialen, lijm, fiches met technieken, penelen, waterverf, onderleggers.

9/12/15
Astrid: vervolg brevet kinderrechtencommissaris: ze behaalt het brevet

8/12/15
puntje schoolraad:
- Klas Heidi heeft last van het muziekatelier dat naast hen ligt.
ideëen:
   - atelier muziek enkel in de namiddag en in de tienuur pauze
   - Wie te luid speelt, moet het atelier verlaten.

puntjes uit onze klas
- kinderen prutsen aan de stempel van de kring.
ideëen
- schrift in plaats van een kaft 0
- wie de stempel verandert, krijgt een streepje 3
- stempel ligt bij de voorzitter of Micha 15
- vermelden in deze klasraad. 7

2/12
Te veel gebabbel in de klas
- per tafel een stiltemaker. De oudste van de tafel krijgt deze taak.

1/12

We denken samen na hoe iedereen snel kan worden geholpen.
het systeem van vandaag, hand in de lucht en je krijgt een volgnummer 16/18
kinderen bestraffen die onterecht aan de tafel  staan 1/17
1 jeton per dag voor een lange vraag 2/16
enkele jetons voor korte vragen 9/16
illustratiebladen ergens anders en potloden in de kleur van de dag  7/16
korte vraag afwisselen met lange vraag 4/15
jonge kinderen gaan altijd naar de oudere kinderen, behalve als er een M staat 11/15
potloden ergens anders vragen 9/15
stiltemakers doen weer alle streepjes 3/15
Micha loopt alle kindjes af voor hulp (wisselend per dag met het takenbord) 10/15
hulplijst 1/15

wat zijn nu weer de korte vragen?
- illustratieblad
- plannen
- inboeken in klank naar tekenboek




17/11
Astrid: vraagt het brevet aan kinderrechtencommissaris punten 1 tot 3 behaald, de rest volgt.
Amélie: iemand heeft te veel water bij de klei gedaan in het klei-atelier. Eigenlijk hoeven we geen oplossing te zoeken, want dit is al geregeld. Amelie moet het melden aan de verantwoordelijke volwassene van het klei-atelier. Die zal optreden.
Alexander heeft de taak van de refter. Sommige kinderen ruimen hun bekers niet op. De klas vindt dat dit geen taak is voor taak refter, iedereen moet dit zelf opruimen. 
Micha zal vragen aan Sonja en Nathalie of ze er willen op letten of iedereen zijn bord en bestek opruimt voor ze de zaal verlaten.
Amélie: we hebben boeken gekregen van Els van de bib, die verouderd zijn. Als we die verkopen, kunnen we het geld aan onze correspondentieklas schenken. Goedgekeurd.


10/11
Schoolraadpuntjes (door Arthur): Er was een klacht vanuit groep Leentje over het voetbalterrein. Oudere kinderen sturen jongere kinderen weg. De schoolraad stelt voor dat er per graad wordt gevoetbald. Op woensdag is het aan de kleuters. Wat als bijna niemand van de eerste graad wil voetballen die dag? Kunnen kinderen van verschillende graden dan niet meer samen voetballen?
Net iets meer dan de helft vindt het idee het proberen waard.


27/10
Brevetten zelfstandig in het gebouw:
-          Farida blijft stagiair
-          Astrid wordt mentor
-          Romeo was van mentor teruggevallen naar stagiair door wild gedrag in de refter. Hij wordt terug mentor.
-          Yassin idem van Romeo: opnieuw behaald
-          Nihad: behaald
-          Arthur: behaald

-          Tibo: rijbegeleider. Behaald: puntjes 1,2 3, (4), 5, 6. Hij wordt dus mentor.

16/10
Xena: zelfstandig op de gang: zelfevaluatie: goed. Behaald

14/10/15
Steeds weer gaan kinderen in de zetel zitten die op die dag daar niet in mogen volgens onze zetellijst. Dan moet Micha die daar altijd uit sturen.
Yassin vindt dat tijdens het lezen iedereen er in mag. Ideeën om het op te lossen.
- stiltestreepjes geven 16
- direct een groepje geven 1
- 5 minuten wachten om te eten 2

De opruimtijd loopt niet vlotjes. Er wordt niet opgeruimd op de juiste tijd. Kinderen schieten niet in gang als de opruimtijd begint. Dan moeten veel kinderen nog beginnen opruimen na de kring.
Ideeën om het op te lossen:
-         -  Een taak oprichten om te kijken of iedereen aan het opruimen is. (dat was de taak van de voorzitter)
       Er is maar één idee, dus dat is de oplossing. Bovendien is het een heropfrissing van een bestaande, oudere afspraak.

Wat doen we met dan met de stempelkaart zoals vroeger afgesproken? Iedereen wil die weg wegens te veel rompslomp.

Het lezen in de kring loopt ook niet meer vlotjes.
Ideeën:
-          - een witte taak voor voorlezer, eventueel twee
-          - stiltemaker mag geen andere taak hebben en kan in de gaten houden of iedereen in de kring leest.
-          - De voorlezer komt als laatste voor zijn huiswerkmap.
-           - Voorzitter controleert of je boek mee is.
       In feite kunnen we al deze ideeën uitvoeren.

6/10/15
Wiame heeft geen pantoffels en ook geen turnpantoffels. Op die manier kan ze niet aan de afspraak voldoen. Ze moeten wel een beetje tijd krijgen om pantoffels mee te brengen. Wat gaan we daarna doen met kinderen die geen pantoffels hebben?
Ze mogen niet in de klas 2
Ze mogen niet in de kring 12
-          Niet in de klas en niet eten 1
-          In de huiswerkmap zetten 1
-          5 minuten niet spelen 0

Brevet Romeo: zelfstandig in het gebouw. Behaald

30 september 2015
Sommige kinderen dragen geen pantoffels.
ideeën:
- turnpantoffels dragen    7
- de klas niet binnen komen 0
- nog een streepjessysteem 1
- je komt niet in de kring  6
- 5 minuten speeltijd kwijt 3

9 september 2015
Yassin wil graag nog een stiltemaker bij omdat de stiltemaker zichzelf nauwelijks een streepje geeft.
goedgekeurd.

schooljaar 2015 2016


19 mei 2015
De groep van Heidi heeft ook gepraat over het probleem van de pantoffels. Zij stellen voor om ruimte te scheppen bij je kapstok. Hoe is nog niet duidelijk.


12 mei 2015
schoolraad:
- steps van thuis mogen mee naar school en iedereen draagt zorg voor de eigen step. Anderen mogen er pas op met toestemming van de eigenaar.
voor: We vinden dat goed want de eigen steps zijn fijner en lichter dan de steps van de school. Waveboards mogen ook al.
tegen: kinderen gaan elkaar nadoen. Er zal ruzie en jaloezie zijn.
Onze groep is voor met 14 stemmen.
- actie Nepal: shakes, pannenkoeken, oude kranten verkopen, appelcake. Alle klassen doen mee.
- geweldstreepjes doortrekken naar de opvang na school.
voor: dezelfde afspraken geeft duidelijkheid
tegen: de opvangtoezichters geven de streepjes toch niet door (ook niet middagtoezicht)
Onze groep is voltallig voor.
- nieuw schoolraadpuntje: één toilet kiezen om te pimpen en dan materiaal verzamelen.

8 mei 2015
Bastiaan: felicitatie voor Romeo omdat hij minder snel boos de laatste tijd.
Romeo: felicitatie voor Bastiaan: omdat hij opkomt voor kinderen bij ruzies
Aimane: felicitatie voor Finn zijn nette bank
Astrid: heeft een voorstel om baantjes te tekenen op de speelplaats. Is al  goedgekeurd.
klacht: Tibo: de pantoffeltjes in de gang liggen slordig. Soms worden ze verstopt.
1 pantoffeltjes liggen niet netjes in de kast. Ze zijn overvol. Schoenen worden op de pantoffels van anderen gezet waardoor ze vuil worden.
ideeën om op te lossen
- voor elk een hokje: 1 voor schoenen, 1 voor pantoffels 9
- geen kastjes, wel op de grond, bv. beneden. 2
- als je pantoffels herkent van anderen gaan melden en waarschuwing zelfst op de gang 4
- 2 kasten voor schoenen, 1 voor pantoffels 3
- schoenen  en pantoffels op vensterbank, iedereen een plaats 9
- schoenen en pantoffels die eruit liggen in gevonden voorwerpen 1
- naamkaartjes in kast 10
- nog een kast er bij. 1

2 ze worden verstopt
3 sommigen hebben er nog steeds geen.

28 april
Verslag van de schoolraad:
- Het bal zal wel doorgaan, tijdens het schoolfeest. Er zal een lijst komen waar je de naam van een      artiest en liedje kan opschrijven (en hoeveel keer je dat wil horen) zodat je zelf de muziek voor een
deeltje kan bepalen. Je mag meerdere liedjes kiezen per persoon. Als de lijst uitgespeeld is, spelen ze de lijst opnieuw af.
-Het pimpen van de toiletten: er is te weinig tijd tot het einde van het schooljaar, dus er is besloten dit volgend jaar te doen.
- De speelkast: als we dat nu nog willen doen moet dat snel gebeuren. er moeten jetons zijn voor de spullenkast. de speelkast wordt nu nog niet gebruikt.

Micha neemt er het boek met de brevetten erbij. er moet duidelijk besproken worden hoe ze het gaan aanpakken (in verband met de spelotheek).

klachten

Yassin en Aliou: hout
Het hele atelier hout was ontploft, alles lag overhoop en op de grond.
Finn: kinderen van Leentje zijn dit ook komen zeggen, hoe zouden we dat kunnen oplossen?
Manon: we kunnen een blad ophangen
Micha: de ideetjes komen nu nog te vroeg. ofwel zijn het kinderen die niet zelfstandig in het gebouw zijn ofwel zijn het zelfstandige kinderen die alles overhoop hebben gehaald. voor elk atelier moet dezelfde regel bestaan, geen uitzonderingen
Finn: ik zou het zo laten. sinds enkel de mentoren in de ateliers mogen draait het volgens mij wel goed. er is minder rommel. 11 
Manon: ik zou er een speciaal toestel zetten, dat de voetafdruk gescand kan worden. 5 
Arthur: een sleutel voor de ateliers die enkel de zelfstandigen mogen gebruiken. 6
Astrid: een camera die dat kan filmen 5
Bastiaan: alle ideetjes vind ik slecht (een duimscan kan niet!) een sleutel kan misschien nog een goed idee. dan kan de sleutel ook nog in beslag genomen worden
Aliou: camera's kosten te veel geld
Yassin: het idee van arthur vind ik niet goed, het kunnen de stagiaires zijn die dat doen.
Finn: het idee van de sleutels vind ik wel goed, maar ook weer niet. het schilderatelier heb je geen sleutel voor nodig.
Yassin: we kunnen toch niet voor iedereen een sleutel maken?
Kitana: ik vind het van die sleutels niet zo goed, als de zelfstandigen hun sleutel kwijt geraken kunnen ze er niet meer in
Bastiaan: ik zou het afronden


23 april
Er wordt een oplossing gezocht voor het illustratieboek. Wanneer een kind een tekst maakt van meer dan één pagina, blijft er een wit blad over. Nu is er een beslissing genomen dat het blad nooit wit mag blijven: je mag er een titel opschrijven in het groot, een tweede illustratie maken, ....

21 april 2015 

Astrid: schoolraad - idee klas Heidi. De kinderen wil een bal (dansen). Wat denken jullie?
Finn vraagt zich af wat een kinderbal is. Yassin vindt een kinderbal niet nodig, aangezien ze op het einde van het jaar toch al naar Puyenbroeck gaan. Romeo kan niet zeggen of hij het goed vindt of niet. Hij denkt bij een bal aan opera en rustige zang. Finn ziet er het nut niet van in.
Micha: ik heb al gezien dat jullie dat niet goed durven dansen. Op het schoolfeest gebeurt dit sowieso al.
Stemmen: wie vindt er dat een bal georganiseerd moet worden? Klas Micha vindt dit niet nodig.

Astrid: wanneer worden de toiletten gepimpt? Tijdens een workshops of niet?
Micha: er zijn 10 toiletten. de kinderen hebben gestemd (gevangenis, rekenen, ...)
Hoe doen we dit?
Romeo: ik denk dat dit het beste is met workshops.
Aliou: ook tijdens de workshops, anders krijg je je werk niet meer af in de werktijd
Alexander: ook in de workshops, anders te weinig werk
Yassin: ik zou dat eens doen op een bepaalde dag dat een leerkracht ziek is. tijdens een dag met heel veel werktijd
Finn: tijdens slecht weer, in plaats van de cinéclub de toiletten onder handen nemen
Manon: in de grote pauze, een paar kinderen worden hiervoor dan uitgekozen.

Bedenkingen:
Finn: idee workshops is het beste (qua veiligheid en tijd)
Romeo: idee grote pauze niet zo goed, meeste kinderen zullen dat dan niet willen (geen pauze) workshops vind ik het beste
Astrid: ik vind tijdens grote pauze een goed idee, er zijn kinderen die graag schilderen tijdens de pauze ook

Stemmen
1. Workshop 13
2. Wanneer leerkracht ziek is tijdens werktijd 8
3. Tijdens grote pauze  12
(Stemming voor schoolraad)

Astrid - schoolraad. Wanneer wordt de spelletjeskast opgesteld? Het wordt zomer. puntje niet afgewerkt.

31 maart 2015
Ontwerpen voor de brievenbus:
Finn: zocht op de pc op. Robothoofd
Manon: zocht ook op. Maakte 2 ontwerpjes
Romeo: huismodel
Het robotmodel valt nogal in de smaak. Er komen zelfs ideeën om met elektriciteit en sensoren te werken.
Robotmodel 19 stemmen

Klacht Finn: het voorleesboek tijdens het opruimen wil hij ook lezen. Sommigen vinden het niet zo erg. Bastiaan wil liever in zijn eigen boek lezen. Romeo vindt dat er kinderen praten terwijl de voorlezer voorleest.
Ideeën:
-          stemmen voor een voorleesboek. 6
-          Romeo: kinderen die stil willen lezen, doen dat, wie het voorleesboek wil horen gaat in het leeshoekje. 13

-          Korte auteursteksten voorlezen. 12

30 maart 2015
Astrid brevet mosmedewerker: punt 1 (neen), 2 (neen), 3 (neen), 4 (ja), 5 (neen), 6 (neen), 7 (neen). Ze is nog wat jong om dit brevet volledig te behalen, maar behaalde toch al 1 puntje.

27 maart 2015
We bespreken brevetten "zelfstandig in het gebouw".
Otto mag stagiaire blijven. Heeft de kans nog niet gegrepen om in de ateliers te werken, dus kon niet aantonen dat hij kan opruimen.
Irem: rustig op de gang maar ruimt niet goed op. Irem valt terug naar "niet-zelfstandig".
Manon mag stagiaire blijven
Romeo: blijft stagiaire omdat we niet goed weten of hij goed opruimt.
Aliou wordt mentor
Yassin wordt mentor
Amélie wordt mentor

Nieuwe stagiaires:
Alexander
Arthur

Hoe kunnen we nog beter wereldonderzoeken presenteren?
ideeën:
Presentatiedag
Presentaties filmen en tonen bij slecht weer
Presentaties filmen en doorsturen naar de andere klassen
Presentaties filmen en tonen tijdens het eten
Presenteren op vaste dagen
Presentaties filmen en beneden tonen op de tv beneden
Presenaties filmen en op de blog zetten.
Presenteren in de refter voor alle klassen

Modaliteiten hulpschijfjes:
Verschillende kostprijs per soort vraag
Lezen id wachtkamer, aanschuiven
Korte vraag (= vulpotlood, plannen, illustratieblad)
Korte andere vraag= 1

Lange vraag = 2

24 maart 2015
Voorstel van Finn: een brievenbus aan de deur voor de postbode. Goedgekeurd. We ontwerpen brievenbussen tegen volgende dinsdag

Klacht Astrid over ons droogrek: illustraties worden op elkaar gelegd en plakken aan elkaar. Ze is ook te vol.
Ideeën:
-          Extra droogrek voor de jongsten, wat lager. 3
-          Hoe hoog je geraakt, dat wordt jouw vaste plekje. 5
-          Bovenste rek naast het onderste ipv er boven. 0
-          Micha legt de kunstwerkjes er op. 9
-          Iedereen zijn eigen rekje. 14

2 maart 2015
Astrid eet warm en wil af van haar vaste plaats. Dat moet zo van Zinia. We zullen Zinia vragen waarom dat is.


We doen verder met het punt van vorige keer: 
er wordt altijd gevoetbald.
ideeën:  
- andere spelletjes leren mede door de spelleider.
- themadagen zoals wieltjesdag
- voetbalvrije dagen
- meer naar het story-plein gaan of een ander parkje, eventueel een vaste dag per week

 er zijn te weinig ballen
ideeën:
- iedereen brengt eens een bal mee. 5
- ballendag 13
- enkele ballen kopen met de klaskassen 2

sommige ballen zijn te hard, vooral voor de jongere kinderen.
ideeën:   
- het voetbalveld in twee splitsen, één voor een harde en één voor een zachte bal 0
- één specifieke voetbal kiezen 8
- rekje op het voetbalveld met keuze 7
- ouderen mogen daar voetballen, wie bang is van de bal voetbalt elders. 0

Waar spelen we met een bal?

volgende keer
Deze ideeën moeten nu naar de kinderschoolraad.

24 februari 2015
Finn: er zijn te weinig ballen op school. De ballen van de school zijn verdwenen en het zijn kinderen die zelf een bal mee brengen. En dat zijn de harde voetballen. Die zijn pijnlijk. Op het voetbalplein wordt alleen gevoetbald. Kunnen we ook andere spelletjes spelen op het voetbalveld?
De vraag van Finn valt samen met de workshops die worden opgestart door Heidi om de kinderen andere spelletjes te leren. Ze zal gelamineerde fiches maken die op de speelplaats hun plaats krijgen.
Het winkeltje zal opnieuw worden opgestart met de spelleiders.

28 januari 2015
Te rumoerig tijdens de opruimtijd. Nochtans beslisten we dat dat iedereen die klaar is met opruimen leest in afwachting van de afsluitronde. Soms blijken kinderen geen boek te hebben of geen zin in lezen.
ideeën:
- al aan je huiswerk beginnen 2
- lezen en wie babbelt vliegt uit de kring 3
- een gevorderde lezer leest voor aan wie al in de kring zit 10

We willen carnaval vieren.

7 januari 2015
De teksten die in onze bib in een houten bak zitten worden niet veel meer gelezen en sommige kinderen zeggen soms dat ze geen goed boek hebben. We brengen even in herinnering dat je daar goede leesteksten vindt.

6 januari 2015

Onze presenteerstoel is weg uit de kring. Hij nam te veel plaats in beslag, want niet iedereen kon nog comfortabel in de kring zitten. Zoeken we een nieuwe, kleinere presenteerstoel of niet?
We hebben ideeën om het op te lossen.
De oude presenteerstoel terughalen die nu bij Heidi staat. (5)
Een kleine presenteerstoel aan de ingang van de kring (1)
Rechtstaand presenteren (6)
Een kleine stoel zoeken en versieren (3)
Zonder presenteerstoel, gewoon vanop je zitplaats in de kring (12)

9 december
Astrid: vraagt brevet schilderatelier aan. Ze heeft nog één werkpuntje.
Micha gaat nauwkeuriger opvolgen hoe het opruimen gebeurt in het schilderatelier.

8 december
Astrid: verdient het brevet filmatelier van de groep.
Vandaag begint het experiment met de hulpkaartjes.
We bekijken even of de stagiaires zelfstandig in het gebouw het brevet verdienen.
Amélie: sommigen zien haar spelen in het toilet.De groep vindt dat ze vaak te druk is op die momenten. Te veel kinderen vinden dat ze het nog niet goed doet. Ze valt terug naar "niet zelfstandig in het gebouw".
Tibo: krijgt zeer veel steun en wordt mentor zelfstandig in het gebouw.
Bastiaan: krijgt op één opmerking na het brevet
Manon: krijgt te veel opmerkingen van lawaaierigheid tijdens de pauze in de klas
Manare: we vinden haar rustig in het gebouw.

Wie vindt van zichzelf dat die zelfstandig in de gang kan zijn?
Romeo, Arthur, Gaalid, Kitana, Alexander, Yassin, Wiame, Sam, Aimane, Afnan. De groep stemt. Micha zal thuis de stemmen tellen.


3 december
We bekijken onze nieuwe rapporten. Ze zijn anders dan vorig jaar. We kunnen onszelf nu beoordelen en daarna beoordeelt Micha ons. We kiezen waar we staan van kiem tot boom.

2 december
Yassin behaalt alle puntjes voor atelier natuur. Hij heeft nu het brevet. Proficiat.

26 november
Manon: brevet stiltemaker: nog even oefenen.

25 november
Vandaag stemmen we tijdens de klasraad op de lijst met inmiddels 34 ideeën om onze toiletten te pimpen. Iedereen krijgt een stemlijst.

18 november
De kinderschoolraad keurde het idee van onze groep goed om elk toilet een thema te geven. Ze verzamelden 18 thema's die we in onze groep overlopen.
We tellen de toiletten. Het zijn er 10. We zullen morgen een lijst maken om op te stemmen.

20 oktober
Finn: kaartjes voor hulp: een onderwijzer in Frankrijk geeft elk kind een enveloppe met kaartjes. Een jonger kind krijgt meer kaartjes dan een ouder kind. Dit kan in de klas besproken worden. Telkens je hulp vraagt aan de onderwijzer geef je een kaartje af. Als je enveloppe leeg is, kan je geen hulp meer vragen. Zo leert iedereen nadenken over zijn hulpvraag.
Hoeveel kaartjes krijgt iedereen?
- 1ste, 2de, 3de graad een ander aantal (15/10/5), (20/15/10) 10
- bekijken per kind en dan minder geven als die zelfstandiger wordt 7
- 1 tot 3 en 4 tot 6     6
- iedereen kiest zelf hoeveel  16
Wat gebeurt er dan met de hulplijst?
Hoe zien de kaartjes er uit?
Wat zijn vragen waarvoor je een kaartje indient?

Sam wil het licht van de klas uitdoen als we in de kring zitten en enkel de staanlamp laten branden.
Goedgekeurd.

Finn: wil opnieuw koek eten in de voormiddag.
We kunnen dit niet zomaar veranderen. Het team, de ouderwerkgroep en de klasraaden hebben daar al flink over gepraat. Dit wordt niet zomaar veranderd.

Amélie: er wordt in de toiletten getekend op de muur. Volgens sommigen staat het er al van vorig jaar.
ideeën:
- taak controleren wc's
- niets doen
- kunstwerken er over hangen
- vrije teksten hangen dan kunnen we lezen op de wc
- muren herschilderen, het deel waarop is getekend.
- je moet een boek mee nemen om te lezen
het moet zeker naar de kinderschoolraad

15 oktober
Taak natuuratelier zorgt dat de verlichting van het aquarium 's avonds uit gaat.

13 oktober
Hoe kunnen we meer boeken centraal stellen in onze klas?
- Op het forum een boekenverkiezing houden, top 10 en voorstellen
- Een boekenclub oprichten, waarin iedereen een boek leest of voorleest aan anderen
- Een stukje voorlezen in de kring, fragmentjes voorlezen.
- Meer vertellen over boeken in onze kring.
- Iedereen stelt zijn lievelingsboek voor op de blog.

Hoe beslissen we welke producties in de tentoonstelling moeten?
- Alle teksten met 3 of 4 groene vakjes. Eén rood vakje en het mag niet in de tentoonstelling 7
- De auteur beslist.  1
- Alle gepresenteerde teksten van die dag.   4
- Stemmen of het er op mag 5

10 oktober
We hebben nieuwe soorten vissen in ons aquarium. We hebben dus nieuwe viskaartjes nodig.

6 oktober
We hebben beslist door te schuiven wat betreft onze zetel.
Maar nog niet hoe lang die kinderen erin mogen.
- 1 dag  11
- 2 dagen   4
- 3 dagen   1
Yassin merkt op: als je 1 dag mag en het is net de woensdag dan heb je pech.
Daarom voegen we een idee toe:
- een week 1

Wie mag er in? (per 5 lijkt ons comfortabel na een test)
- van jong naar oud  3
- van oud naar jong  0
- namen op de linkerkant van het bord combineren met de rechterkant (leeftijden mengen) 3
- vaste groepjes van 5 8


3 oktober 2014
klacht: de zelfde kinderen zitten altijd in de zetel.
Ideeën:
- de zetel wegdoen 1
- een lijst met wie er in mag 6
- alle banken vervangen door zetels 7
- zorgen voor kussens op de bankjes 15
- drie dagen na elkaar er in, dan aflossen 9

22 september 2014
Micha: Gaan we de te scannen teksten in het bakje leggen of aan de scanner geven?
- bakje 5
- meteen scannen 5
- allebei (een tussenoplossing) 9

Finn: de pantoffels liggen overal.
- netjes onder je kapstok 0
- bakjes op wielen onder kring 5
- onder de bank 5
- vensterbank gang 5
- kastjes in de gang maken11
- pantoffelkast 6
- bak op wielen op de gang 3

Amélie: verveelt zich soms in de middagpauze. Ze wil dan eens gaan tekenen en zo. Vrijdag is er al cinéclub en spelletjes. Het is een oude afspraak van de kinderschoolraad dat kinderen in de tienuurpauze boven mogen doorwerken maar in de middagpauze niet om contact te hebben met de andere kinderen. Amélie wil soms eens een workshop geven.

5 september  2014
Waar zetten we de dozen met kaartjes voor de tijdmeter?
- onderaan in de kringtafel 5
- op de kringtafel 2
- op het rek bij planningbord 13
- op de grond naast zetel 2
- op de vensterbank 2

3 juni
De grijze kaft (kringkaft) is slordig. Hoe kunnen we zorgen dat het beter gaat? De voorzitter zit er soms op met de ellebogen. De blaadjes zitten ook op een verkeerde volgorde.
- Alles weer opdelen in kleine snelhechtmapjes of ringmappen (Sanae/Sam) 0
- Een zelfgemaakt boekje (Arthur) 2
- De agenda gebruiken (Astrid) 3
- Een nieuwe agenda kopen (Yassin) 4
- schriftjes (Sanae) 2
- Alleen oudere kinderen mogen de kaft gebruiken (Finn) 2
- Alle blaadjes in een hoesje steken (Micha) 6
- Oude blaadjes weg doen (Sam) 4
Discussie.


27 mei
Astrid is haar koek kwijt. Ze had hem net voor deze klasraad op haar bank klaar gelegd. Misschien heeft Astrid hem verkeerd gelegd? Romeo merkt dat het vaak Astrid is die haar koek verliest. Hem overkomt het nooit. Alexander vindt dat ze goed moet zoeken. Ideeën om het op te lossen:
- Alle koeken vooraf in een bak steken in de kring 8
- In je boekentas laten zitten 3
- De koeken in de lege boterhammenbak 1
- Micha verzamelt de koeken
- Niets doen 1

26 mei
Als sommige kinderen een bepaald spel willen spelen met speelgoed uit ons winkeltje dan komen andere kinderen vragen of ze mogen meedoen, ook al zijn ze te jong. De werkgroep "speelplaats" moet daarover nadenken.

20 mei
Micha: er is geen rust in de kring bij de kinderen die al klaar zijn met hun opruimtaak en in de kring moeten lezen. Alle soorten van lezen zijn toegelaten: teksten in de schuine kast, vrije teksten, je leesboek. We gaan al beginnen met de streepjes.

Sanae: wil een dag waarop we waterspelletjes kunnen spelen. De werkgroepen "speelplaats" en "kinderschoolraad" kunnen hierover beslissen.

13 mei
volgend schooljaar schuift onze groep door van lokaal. Wij schuiven door naar het lokaal naast ons. We zullen daar twee jaar zitten.

7 mei
Finn bekomt het brevet atelier dans en drama.
Niet iedereen hoeft naar het aquarium te rennen als daar iets aan de hand is.
Kinderen moeten erop worden gewezen dat ze geen blaadjes mogen afplukken van de nieuwe planten in onze tuin. Als ze niet gehoorzamen, moet de toezichter ingeschakeld worden.
De standplaatsen van de fietsen zullen worden bekeken door de werkgroep "speelplaats".
De toezichters moeten er op letten dat niemand putten maakt in de speelheuvel.

6 mei
Felicitatie voor Sanae die ons aquarium helemaal heeft uitgekuist.
Vervolg van het gesprek: Waar gaan we persoonlijke spullen verzamelen? Finn vindt het jammer dat we onze portfolio's hiervoor zouden opofferen.

29 april
We zullen een werkgroepje oprichten dat het speelgoed en spelletjes op de speelplaats organiseert. Dit zouden hun taken kunnen zijn:
- spelletjes bedenken voor op de speelplaats
- spelletjes aanleren
- lijst maken van het materiaal
- nadenken over nieuw materiaal
- materiaal uitlenen en terugvragen
- plaats bepalen waar al het speelgoed ligt
- afspraken opstellen over het materiaalgebruik
- toezien op de afspraken
- buitenspeelmomenten organiseren of speciale themadagen
De werkgroep bestaat uit zes kinderen, twee van onze leefgroep: Dario en Amélie

26 maart
Feliciatties voor Finn omdat hij graag en veel helpt, voor Lindsay en haar mama voor het verzorgen van onze vissen.
We proberen een oplossing te zoeken voor het opbergen van onze spullen.
Sanae wil een grote kast in de klas. Ze zou daarvoor twee tafels als blok samen zetten. Finn wil niet dat er een hoge kast bij komt in de klas en Micha wil niet dat de tafelblokken worden samen geschoven. Alexander stelt voor om een lage kast bij te zetten. Op de gang mag niet meer voor de veiligheid. Een kastje voor onder de kapstok is nog een idee.(5) Manon stelt voor tussen het textielatelier en de volgende tafel.(8)  Dario stelt voor tegen de tafel van het textielatelier naast de kring.(10), aan de computers (3)

11 maart
We willen meer kastjes in de klas om onze spullen op te bergen. We gaan akkoord en zoeken verder naar een oplossing.

idee van Finn: De dagplanning maken van elke dag en fotograferen. Die zetten we op een fiche. Zo kan de tijdmeter beter zijn werk doen. goedgekeurd.

21 februari
De kinderschoolraad wil op dinsdag 25/2 een carnavalsfeestje organiseren. We kunnen rond de wijk stappen. We doen een catwalk in de zaal.

18 februari
Astrid: lijnen schilderen op de speelplaats om op te fietsen. Er kan een zebrapad komen, een rond punt, ... Dit voorstel gaat naar de kinderschoolraad

11 februari
Finn: voorstel om op de opruimstempelkaart in de hokjes te schrijven welke opruimtaak je toen had. Zo kan je beter aan de groep bewijzen dat je de taak goed deed als je het brevet aanvraagt. Wie wil zal het zo doen op zijn stempelkaart. Vanaf nu krijg je ook een stempel voor elke opruimtaak.

Finn: "voorlaatste vingers": het gesprek wordt stilaan afgerond. Daarna komt "laatste vingers".

29 januari
We zoeken nog ideeën om geld te verdienen voor onze klaskas. Alle ideeën zijn niet echt uitvoerbaar. We zullen dus voorlopig geen centjes verdienen voor de klaskas.

De afspraak van hand opsteken om stilte te vragen werkt niet goed omdat sommige kinderen gewoon niet willen meedoen. Zij kennen de afspraak nochtans heel goed.
idee voor de schoolraad: Wie niet mee doet krijgt een streepje van stilte van de toezichter.


22 januari
Finn: op woensdag is er geen fruitlevering. Hij vindt dat we dan wel koekjes mogen eten.
Er is wel genoeg fruit want op maandag en dinsdag is er overschot die op woensdag wordt opgegeten. Ook het team en de ouderwerkgroep hebben hier vast een mening over. Het puntje zal eerst op de schoolraad worden besproken.

Romeo vindt dat hij op alle fietsjes moet kunnen rijden, ook de kleine fietsen.
Dario zegt dat in de schoolraad al beslist is welke fietsen voor wie bestemd zijn en dat daar duidelijke redenen voor zijn.

17 januari
Punten uit de schoolraad: hoe worden nieuwe kinderen gekozen voor de cinéclub?

17 december
De verplaatsingen zelf op een kaartje schrijven, werkt niet. We beslissen dat we op de hulptafel een blad leggen om verplaatsingen te noteren. Wie verplaatst komt langs en zet een streepje. Je hebt 5 verplaatsingen per werktijd.

Na onze bevertaak moeten we stil lezen in de kring. dat gebeurt niet.
We spreken nu af dat de stiltemaker 3 streepjes geeft en je dan uit de kring stuurt.

Wat doen we met kinderen die bij handopsteking (signaal van stilte) niet meedoen? Ze zien het signaal, maar beslissen gewoon verder te doen.
- buiten blijven, waardoor ze niet kunnen werken
- de begeleiders moeten waarschuwen
- ander signaal kiezen
- kwartier pauze kwijt
- streepje van geweld
- vliegt uit de groep




12 december
's Morgens bij het binnenkomen wordt door sommige kinderen de rustige werksfeer doorbroken. Dit zijn de ideeën om het probleem op te lossen:
- Onmiddellijk de stiltemaker aan het werk (eventueel kan de eerste die binnenkomt stiltemaker zijn)
- Iedereen op zijn eigen plaats, je mag er niet af
- Een tweede stiltemaker
- De niet-zelfstandige kinderen moeten in hun wiskundebundeltje werken. Dit idee wordt gekozen.

Sommige kinderen verliezen spullen. We beslissen om alles te etiketteren.

11 december
kinderschoolraad:
- mos wordt een vast punt op de kinderschoolraad
- we moeten regels opstellen om beter samen te kunnen voetballen.
Commentaar: meisjes willen ook wel eens meedoen, alle goeie gaan altijd samen in een ploeg, er zijn enkele kinderen die beslissen wie bij wie moet zitten, sommigen geven zo maar strafpunten, er wordt te veel ruzie gemaakt in plaats van te spelen, ruzie wie keeper moet/mag zijn, sommigen denken dat ze hier in hun voetbalclub zijn en dat ze hard moeten zijn (Zay en Tibo), wie niet scoort wordt er uit gezwierd, sommige kinderen worden gekwetst, het speelveld wordt zomaar veranderd zoals het hen uitkomt.
De reden volgens Micha is dat we geen competitie kennen op school, wel met en van elkaar leren. De kinderen die in een voetbalclub zitten bepalen alles. Zij brengen de competitie onze school binnen. Zij zijn nu toevallig hierin goed. In plaats van het de anderen te leren, zorgen zij dat winnen en verliezen het belangrijkste worden. Dat willen wij niet op onze school. Er zijn kinderen die andere dingen goed kunnen, vb breakdancen. Daarover is er ook geen competite op onze school. Kinderen leren dat aan elkaar.

Ideeën om dit te veranderen:
- werken met lijstjes
- het veld duidelijk af te bakenen
- scheidsrechter installeren
- spelen zonder punten

3 december
Finn merkt op dat in onze afsluitronde alle teksten geselecteerd worden en ook voor de tentoonstelling.
ideeën:
- je mag een aantal keer per afsluitronde voor een tekst kiezen. 2
- iedereen mag zelf één werk kiezen voor in de afsluitronde voor ouders. 7 (beslissing)
- we gebruiken opnieuw de groene en rode bol op de planning. 3

29 november
Dario wordt mentor in het atelier film en fotografie.

20 november
Finn verdient het brevet "nette bank"

19 november
Vandaag kan niemand in het kunstatelier. Het was zo slordig dat we eerst dat atelier weer in orde moeten zetten.
De volgende keer dat we taken wisselen, kunnen we ook ateliers kiezen die in andere klassen staan.

Finn krijgt een felicitatie voor zijn nette bank.
Astrid krijgt een felicitatie voor haar taak "kaften".
Wanneer maken de jonge kinderen de grote illustratie bij hun tekst? Voor of na de presentatie van de tekst. Voor de scanner en de tentoonstelling is het makkelijker zonder illustratie.
ideeën:
- de grote illustratie ook op een afzonderlijk blad.
- nadien de tekening afprinten in het zwart-wit.
Er is geen tijd meer om te beslissen

12 november
Punten schoolraad:
- Bezoek aan het stadhuis: Veel scholen willen het stadhuis bezoeken. Daarom moeten we lang wachten.
- De carwash is te gevaarlijk op straat.
- Als je drie keer door de zelfde persoon wordt uitgesloten valt het onder geweld. We zullen onze geweldlijst aanpassen.

5 november

Finn heeft een volle opruimkaart. Finn heeft 20 stempels verdiend door zijn bevertaak goed te doen.

Verslag door Dario vanuit de schoolraad:
- bezoek door de oudere kinderen aan het stadhuis. Dit kadert binnen het idee dat Gent een kindvriendelijke stad wil worden. Onze ideeën zullen worden verzameld op kaarten die worden verspreid in de gang. Dario maakt deze kaarten.
- Voor de school auto's wassen om geld te verdienen voor de klaskas (als het weer lente is). Onze groep vindt dit een goed idee.
- Wanneer mogen we iemand uitsluiten? Uitsluiten is als je elke keer te horen krijgt dat je niet mag meedoen, vinden de kinderen van de schoolraad. Als het over geheimen gaat, dan mag je wel het geheim bewaren voor anderen. De groep is het daar grotendeels mee eens. De groep vindt ook dat uitsluiten geweld is. Als de andere groepen dit ook vinden, moet onze geweldlijst worden aangepast.
- Fruit in de voormiddag, een koek mag in de namiddagkring.

8 oktober

Romeo: al onze passers zijn stuk. Hoe kan dit? Wat moeten we nu doen?
Dit zijn onze ideeën:
- iets verkopen om daar passers mee te kopen.
- zo laten. Het is nu opgefrist dat je eerst langs de magazijnier moet.
- wie dicht bij de materiaalkast zit, beslist of je het mag nemen of niet.
- alle passers etiketteren met "groep Micha"
- de passers niet zomaar bij het materiaal leggen.
- enkele passers kopen met onze klaskas.
- aan Micha vragen of het mag.

7 oktober

Voeten niet op de tafel in de kring
Micha, Heidi of Leentje zetten hun naam onder een wereldonderzoek. Dat is de persoon die het onderzoek begeleidt.

1 oktober 2013

Micha kan de verplaatsingen tijdens de werktijd niet noteren omdat te veel kinderen voor nutteloze zaken zich verplaatsen. Zo kan hij minder hulp geven aan kinderen die hulp vragen. We hebben zes ideeën om het probleem te proberen op te lossen. Het idee dat de meeste stemmen krijgt is:
Iedereen kleeft een kaartje op de bank en noteert zijn eigen verplaatsingen. We proberen het eerst uit dat iedereen daar zelf eerlijk in is. Een verplaatsing omdat je iemand gaat helpen hoef je niet mee te tellen. Een tip is dat je vooraf al je materiaal verzamelt dat je in die werktijd nodig hebt.

24 september 2013

Dario vraagt aan de groep het leefbrevet van de leeuw (axenroos). Vinden wij dat hij goed kan leiden? De groep vindt van wel. Brevet is behaald.

18 september 2013

Ons hulpsysteem met naamkaartjes wordt goedgekeurd.
Finn vindt dat stagiair zelfstandig op de gang het zelfde is als mentor. Hij wil dat er altijd een mentor mee gaat.
Er zijn verschillende ideeën:
- Micha gaat mee met de niet-zelfstandigen. Stagiaires gaan voor Micha. Er moet een mentor mee naar het toilet. 2
- stagiaires moeten bij een mentor zijn. 11
- een rij maken
- we gaan in groep
- je mag niet alleen zijn, wel per twee. 4
Onze schoolraad moet hierover beslissen.



17 september 2013

Felicitaties deze week voor Dario, Tibo, Sam, Finn.
We voeren terug de afspraak in dat afwisselend iemand schrijft op de blog.


4 september 2013

Om de klas gezelliger te maken mogen we zorgen voor een plantje op onze werktafel. Iedereen mag één plantje meebrengen.
We zoeken ook tafellampjes. Als het winter wordt, hebben we dan gezellige verlichting