donderdag 23 april 2015

De wereld raakt overbevolkt

23 april 2015

Filosoferen 2e graad

Micha: Wat is filosoferen?
Nadenken over vragen in verband met het leven
Micha: Waarover hebben we het de vorige keer gehad? Wat is het verschil tussen een mens en een dier?
Romeo vertelde dat ze de tante van de aarde hebben ontdekt. Men bedoelde daarmee dat er een planeet ontdekt is die lijkt op de aarde. Aantal vragen van Micha:
Onze wereld zijn we aan het kapot maken, we zijn ook met steeds meer mensen. Hoeveel mensen lopen er rond op onze wereld? (6 miljard) Toen ik zo oud was als jullie waren er 4 miljard mensen, op die tijd zijn er al 2 miljard mensen bij. Wanneer is de wereldbol vol?
Romeo: ik denk dat de wereldbol nooit vol kan zijn, er sterven altijd mensen en er komen ook nieuwe mensen bij. Zo gaat dat door.
Micha: er komen wel steeds meer mensen bij, er worden er meer geboren dan er sterven
Astrid: de wereld zal vol zijn als wij allemaal 3 kindjes krijgen en die kindjes allemaal 3 kindjes krijgen. als wij oma zijn zal de wereld vol zijn.
Micha: waarom 3 kindjes?
  Manon: hoe meer kindjes je maakt, hoe meer mensen er bij komen op de wereld. Als je 1 kindje maakt, komen er maar weinig mensen bij in de wereld.
Astrid: 3 is zo een beetje het meeste dat kan. meer is wel heel veel. de meeste fietsen zijn voor 3 kindjes en 1 volwassene.
Micha: we staan daar even bij stil. er komen steeds meer mensen op de wereld. is dat omdat mensen 3 kindjes hebben of hoe zou dat komen? hoeveel kindjes zouden mensen mogen hebben voor er meer mensen komen?
Aliou: ik ken iemand die 10 kinderen heeft
Micha: zorgt die er dan voor dat de wereld vol geraakt?
Zay: niet vol, maar het wordt wel steeds drukker!
Micha: een mama en een papa zijn met 2 samen. als zij samen 1 kindje hebben, gaan er dan minder mensen op de wereld zijn of meer?
Zay: misschien minder
Adreana: minder, als iedereen 1 kind heeft... 2 mensen gaan dood (mama en papa) en er is maar 1 kindje.
Micha: als mama en papa 2 kinderen hebben blijft de bevolking gelijk. als ze er 3 hebben wordt de bevolking graag. wanneer is de wereld dan vol?
Manon: als mijn kinderen oma zijn
Romeo: ik denk dat het veel te druk gaat zijn en er te veel mensen gaan zijn.
Zay: als je meer dan 2 mensen maakt.
Manon: als je in de stad woont, zijn er veel mensen. je zal elke morgen merken dat er meer en meer mensen buiten komen.
Astrid: als er op de tijdlijn 2 kaartjes bij komen.
Micha stelt de vraag anders... wanneer is onze klas vol? of het gevoel dat de klas vol is?
een kind zegt 100, er passen net 100 kindjes in de klas.
De wereld is vol als alles volgepropt is met mensen!
Aliou zegt dat er ook steeds minder plaats is doordat er zoveel huizen, auto's,... worden gemaakt.
Romeo: door al die dingen die geplaatst worden lijkt het alsof we minder plaats hebben
Manon: alle huizen moeten vervangen worden door appartementen!
Micha: moeten we verbieden dat mensen meer dan 2 kindjes hebben?
Adreana: in China mogen ze niet meer dan 1 kindje hebben! (Micha: is dit jaar afgeschaft)
Neee! (in koor)
Yassin: de meisjes werden meer gedood omdat de jongens beter konden werken in China.
Zay: als we willen dat de wereld niet vol geraakt, zou ik dat wel doen als ik de overheid was. elk 2 kindjes, dan blijft het stabiel.
Micha: toch goed dat er af en toe oorlog is, dan zijn er wat minder mensen op de wereld, toch?
Neeeeee! (in koor)
Manon: ik wil niet dat het oorlog is. want mensen zien hun baby's graag en als die sterven is er heel veel verdriet op de wereld.
Zay: er is altijd wel een voordeel en een nadeel. Verdriet is het nadeel. Voordeel is minder mensen op de wereld. (krijgt veel reacties) Maar dat is toch ook een voordeel?
Adreana: veel verdriet, iedereen heeft recht om te leven! of het nu oorlog is of niet.
Astrid: oorlog is niet goed, opeens gaan er nog maar 4 mensen overblijven op de wereld!
Micha: is het door de mensen dat de wereldbol vol geraakt?
Ja, maar er zijn ook dieren en planten he!
Manon: de mensen én de dieren zijn dat aan het doen, ze maken allebei baby's
Zay: de natuur ook! mooie plekken trekken toeristen aan en daar zullen er dan veel mensen zijn
Romeo: ook de schuld van de mensen en de dieren (maken baby's) de mensen maken huizen, auto's, bouwen alles op de wereld enzo.
Micha: stel nu dat de wereld vol geraakt. Hoe gaan we dat probleem oplossen?
Amélie: ik zou mijzelf dood maken, zodat de andere mensen genoeg plaats hebben
Omar: de zee is groot, eilanden bouwen op de zee met huizen en akkers en ....
Aliou: naar een andere planeet reizen, de tante van de aarde
Adreana: ik zou niemand meer kinderen laten maken
Zay: ik zou mensen naar andere plekken sturen (natuurgebieden enz) en daar laten leven zodat op andere plekken meer plaats is om te leven.
Yavuz: als de wereld helemaal vol is, geen enkele boom meer. wij kunnen boten maken en daarop wonen.
Romeo: bomen geven zuurstof, die hebben wij nodig!




woensdag 22 april 2015

nieuwe trams in Gent.

Praatronde 22 april 2015

Antwoord op vraag gisteren (waar gaan drolletjes naartoe in een vliegtuig). Micha heeft de vraag al aan de papa van Astrid gesteld. Hij weet het antwoord en er is wel iets grappigs aan.

Evelyn legt een illustratietechniek uit: een afspoeltechniek met witte plakkaatverf en zwarte Chinese inkt.

Romeo: Vroeger zat ik in Antwerpen op school en daar had ik mijn beste vriend. Die heb ik super lang niet gezien en nu ga ik hem terug zien. Dat vind ik super leuk.
Vraag Micha: Wat is het belang van een beste vriend?
Die verdedigt jou, je kan je geheimen vertellen aan elkaar, staat altijd voor jou paraat, je kan met elkaar spelen, ... Meestal als je een beste vriend hebt, heb je veel gemeen met elkaar. Bij een erge ruzie met iemand, kan die jou begrijpen en voelt die mee met jou.

Astrid: Elke avond in mijn bed stel ik vragen aan mijn mama waarbij ze het antwoord bijna nooit weet. Gisteren stelde ik de vraag: hoe komt het als je 30 sec naar een rode bol op een wit blad kijkt en dan weg kijkt, je de rode bol ziet? antwoord: je hebt kegeltjes en staafjes in het oog. die zeggen "rode bol, rode bol, ..." en daarom zie je dat.
Finn zag een filmpje rond gezichtsbedrog, waarbij hetzelfde gebeurde als Astrid vertelde.

Micha krant van gisteren - artikel supertram: er komen trams in Gent en Antwerpen van 45 m lang.
Welke zijn de oudste trams in onze stad? (de korte)
Nu komen er nog langere trams, die zijn ze nu aan het testen in Gent. (Micha geeft uitleg over plaatsen, lengte, testritten, tijd, .. )
Romeo: waarom willen ze eigenlijk altijd langere trammen?
Finn: dat is leuk, zo een lange tram!
Yassin: om meer en meer geld te verdienen, want je moet geld betalen voor de kaartjes.
Astrid: er zijn ook meer en meer mensen die met de tram rijden en dan krijgen die ook kindjes en zo gaat dat voort en zijn er plots super veel mensen die de tram willen gebruiken.
Micha: zijn er steeds meer mensen of niet?
Romeo: er komen meer mensen in ons land én er krijgen veel mensen kinderen.
Er komen er steeds meer bij
Micha: worden er meer kinderen geboren dan er mensen sterven?
De kinderen denken van wel.
Micha: Hoeveel mensen wonen er op onze wereld (6 miljard)
Toen ik geboren was waren er ongeveer 4 miljard. Dat is heel veel voor onze planeet! (verwijst naar gesprek gisteren over tante van aarde). Meer mensen in de stad, dus de trams worden ook een stukje langer.
Romeo: ons land wordt steeds voller door zoveel mensen, waardoor het kleiner lijkt.





dinsdag 21 april 2015

Waar gaan drolletjes heen die in een vliegtuig worden gelost?

Praatronde 21 april 2015

Yassin: Hoe komt het dat het jeukt als je een muggenbeet krijgt?
Finn: er zijn mannetjes en vrouwtjes (muggen), de vrouwtjes leggen eitjes en moeten gevoed worden met bloed van een dier. Die brengen dan stoffen van andere dieren mee en als ze jou prikken, spuiten ze een giftige stof in jou. Zo begint het te jeuken. Ik denk dat het niet bij alle dieren jeukt.
Micha: is dat het enige antwoord? Niemand een idee?
Antwoord gegeven, dus geen wereldonderzoek. De mug moet iets van je bloed hebben om haar eitjes te voeden. Die vrouwelijke mug prikt in jouw huid tot aan een bloedvaatje en wilt een beetje bloed opzuigen. Om het bloed sappig en slap te maken spuit ze er nog iets bij van zichzelf. Dat maakt het bloed slapper en dan kan zij het opslurpen. Hetgeen de mug heeft ingespoten blijft een beetje en dat is wat jeukt en gaat weg na een aantal dagen.

Romeo: Ik heb op het nieuws gezien dat ze een nieuwe wereld hebben gevonden. "De tante van aarde". Hoe weten ze dat dat de tante van de aarde is? Hoe weten ze dat zeker? Waarom niet gewoon een wereld? Yassin: je hebt niet zomaar twee aardes, dus ze doen alsof dat familie is. Finn: dat klopt niet, twee planeten kunnen toch geen miniplaneetje maken?
Micha: Wat is een tante? Kitana: je hebt jouw mama. de zus van jouw mama is je tante. (of zus van papa). Micha: kan de wereldbol een tante hebben? alle kinderen: nee. Waarom zouden ze dan zeggen dat ze de tante hebben gevonden van de aarde? Finn; omdat dat een planeet is die er op lijkt.
Micha: Waarom vinden mensen het belangrijk om een planeet te zoeken die lijkt op de onze? Wat zijn we daarmee? Astrid: Sommige mensen kunnen naar die planeet gaan en dan zit deze planeet niet meer zo vol. Ze willen ook graag in een raket zitten.
Aliou: er zijn niet veel planeten die lijken op de aarde, dus het is een beetje speciaal als we zo een planeet vinden. Yassin: om een ruimtestation op te maken. Romeo: de mensen hebben dan twee planeten, dan kunnen ze kiezen op welke planeet ze wonen.
Finn: er zijn een paar dingen nodig om leven op aarde te hebben (zuurstof en water) als die planeet lijkt op de aarde zou daar misschien leven kunnen zijn. Dat zijn ze waarschijnlijk aan het zoeken.
Toen ik 10 jaar was zeiden ze dat binnen 18 jaar mensen naar Mars zullen gestuurd worden om daar te proberen leven (planten laten groeien, ...).
Micha: we zijn onze planeet aan het kapot maken, daarom zoeken we een andere planeet.
Je hebt onze zon, onze planeet draait daar rond. We zijn niet de enige planeet die daar rond draait, we hebben er 8. Dat is ons zonnestelsel. Er is geen enkele planeet die lijkt op de onze. Waar is de "tante van de aarde" dan?
Romeo: veel veel verder!
Er zijn nog andere zonnen en andere zonnestelsels.
Micha: ze hebben al meer dan 1000 planeten ontdekt die rond een andere zon draaien!
Romeo: ik vraag me af... waarom zien wij de zon niet in de nacht? (ahja, wij draaien rond!)
Yassin heeft een film gezien over het einde van de wereld (2012), de wereld barst uit elkaar.

Aliou: Waar gaat de pipi en kaka naar toe in een vliegtuig?
Romeo: ofwel valt het uit het vliegtuig of het wordt bewaard in het vliegtuig.
Aimane: een keigrote bak in het vliegtuig. Als ze landen gooien ze dat dan weg.
Amélie: ik dacht ook in een pot en wanneer ze landen uitkappen.
Yassin: de kaka en pipi worden gescheiden en dan laten ze dat los in de zee.
Finn: op de trein komt het wel op het spoor! Geen idee hoe het in een vliegtuig gaat.
Astrid: als je het dan doorspoelt en het zit in die bakken... Waar brengt de wc dat dan naartoe?
Romeo: naar de riool en dan onder de grond in het water.
Manon: dat gaat eigenlijk naar de zee. Die buis onder de grond stuurt dat naar de zee denk ik.
Micha: een wereldonderzoek over buizen kan daar misschien antwoord op geven, het onderzoek is nog niet uitgevoerd. Waar gaat het naartoe in de mobilhome of caravan?
Kitana: gewoon op straat
Finn vertelt nog over een boek dat hij heeft. Een jongetje moet naar het toilet en er wordt uitgelegd waar het allemaal naartoe gaat.
Romeo: er moet een kindje van de klas in een caravan naar de wc gaan en dan kunnen wij kijken waar het naartoe gaat!
Alexander: de wc in een vliegtuig beweegt!
Astrid: hoeveel kakatjes zouden er al liggen in de zee?
Deze vragen komen bij het wereldonderzoek over de buizen.



maandag 20 april 2015

Hoe kies je een middelbare school?

Praatronde 20 april 2015

Vanaf vandaag is Evelyn, laatstejaarsstudent onderwijzer in onze klas. We wensen haar een fijne en leerzame stage toe.

Bastiaan heeft een atletiekkamp gedaan in de vakantie. Hij deed verschillende disciplines; kogelstoten, speerwerpen, verspringen, hoogspringen, sprint, ... Het ging door op de atletiekpiste van Gent en vond dit erg leuk. Bastiaan zegt bij elke discipline welk record hij heeft gehaald.
Arthur heeft ook atletiekkamp gedaan, maar in Gentbrugge. Hij legt uit wat kogelstoten is en hoe je het doet. Micha toont de beweging voor.
 Micha: Bastiaan heeft heel wat getallen gezegd, wat voor getallen waren dat? (meter, centimeter, seconden,...) Wat meet je dan? De tijd. Met centimeters meet je een afstand.
Levend rekenen (idee): dingen laten werpen en kijken hoe ver de kinderen gooien, dit gaan vergelijken met elkaar.
Finn zegt dat bij LO ook kogelstoten wordt geoefend, maar dan met zandzakjes.

Finn: In de vakantie heeft Finn een stage gedaan bij de school waar hij volgend jaar naar toe gaat, het Muda. Hij zal voor het optievak dans kiezen. Daarvoor moest Finn een test doen om te kijken of hij wel geschikt is om voor deze studie te kiezen. Hij koos voor de stage omdat hij meer wou weten over die dansen. Het was klassieke en hedendaagse dans. Finn is geslaagd en mag definitief naar het Muda. Bastiaan vindt het heel leuk dat Finn naar de school mag gaan en kan dansen en vraagt waar de school is (in Evergem). Romeo is ook blij voor Finn en hoopt dat Finn nog eens naar de school komt om hen te bezoeken.
Micha: denken de andere oudere kinderen er over na wat ze in het middelbaar gaan doen? En hoe ga je dat kiezen? ( Je moet naar je voorkeuren kijken, wat kan je goed? wat doe je graag?)
Finn vertelt over de zoektocht naar scholen. Op zijn mama haar school is er iemand wiens kind naar het Muda ging, waardoor hij dit idee heeft gekregen. Romeo: als je naar het middelbaar gaat en je maakt een studiekeuze, is dat dan definitief die keuze? Micha legt het systeem uit over van het middelbaar onderwijs (met a-stroom en b-stroom).

Arthur: Hij deed (zoals gezegd) ook een atletiekkamp en was een van de beste. Hij benoemt de disciplines die hij gedaan heeft. Hij deed ook aflossing en discuswerpen. Micha vraagt wat discuswerpen is. Arthur toont de beweging voor in de kring. Micha: hebben jullie ideeën waar die sporten vandaan komen? Romeo: ik heb dat gezien bij Asterix & Obelix. Micha: Aha! Wat zijn Asterix & Obelix? Leven in de tijd van de Romeinen, zij kwamen uit Gallië. De kinderen zoeken het tijdperk van Romeinen op de tijdlijn (Oudheid).
Vragen: Welke sporten komen er allemaal uit de Oudheid? Welke sporten van vroeger? Wat met de Olympische Spelen? Worden er ook nieuwe sporten uitgevonden?
Ze willen er een onderzoek over doen.

zondag 19 april 2015

Mama of papa?

praatronde 2 april 2015

Vandaag is Anja ziek waardoor we een gewone werkdag in de klas organiseren.

Finn bespreekt de foto van de wereldkalender maart: Astrid: foto van een huis van een kindje dat in het wild leeft. Finn: ziet het er een normaal huis uit? Metalen platen. Het is in Venezuela, Caracas, Finn beschrijft hoe de boeren naar de stad trekken.

Bastiaan: het was gisteren buitenspeeldag. Hij had Zay uitgenodigd. Het was ergens waar je kon meedoen aan activiteiten. Er was een BV: Shaun d’Hondt. Bastiaan staat met hem op de foto en heeft een handtekening. Waarom is dat speciaal om met zo’n persoon op een foto te staan? Yassin: Mensen vinden dat gewoon leuk. Dan hebben ze een bewijs dat ze die echt ontmoet hebben.

Romeo: als mensen scheiden gaan de kinderen meestal bij de mama wonen. Waarom?
Yassin: bij de meeste kinderen zijn ze een week bij de mama en een week bij de papa. Bastiaan: als je ouders samen zijn, kan je daar niet op antwoorden. Hij is evenveel bij de mama als papa maar zijn adres is bij mama, net zoals zijn familienaam van papa. Het is misschien een gewoonte. Aliou: misschien ben je meer gehecht aan de mama, mama’s werken meer.  Romeo is twee weken bij mama en dan een weekend bij papa. Bastiaan: je komt uit je mama, door je mama ben je er. Het is je instinct om bij je mama te wonen. Yassin: het is de keuze van je ouders. Mogen kinderen kiezen? 
Met de groep van levend rekenen gaan we eerst een onderzoekje doen om de juiste aantallen te kennen. Dan wordt het een echt wereldonderzoek.

Verschillende stemmen

Praatronde 31 maart 2015

Finn: als iemand krimpt in een film, krijgt die een piepstemmetje? We snappen het niet goed. We gaan wel verder over verschillende stemmen. Hoe komt het dat we een verschillende stem hebben?
Hoe kan je met stemmetjes spreken? Verandert je eigen stem? Hoe kan je stemmen herkennen (experiment) Bastiaan: het heeft met je leeftijd te maken. Romeo: computers vervormen je stem. Er bestaan stemmenimitators.
Finn poetst zijn tanden elektrisch en kan door het vervormen van zijn mond geluiden maken. Hoe komt dat? Romeo: baby-pinguïns hebben allemaal een andere stemmen om te herkennen. Zou dat bij de mens daarom ook zo zijn?
We voegen de vragen toe aan een lopend onderzoek.

Groeien

praatronde 30 maart 2015

Aimane: Waarom krijgt je hand een schok als je hard tegen te tafel botst? Deze vraag is al onderzocht. We herhalen het antwoord.

Astrid: Waarom gaat groeien traag? Wat is groeien? Manon: Je lichaam doet dat. Astrid: Groeien is in de lucht gaan, naar boven, tegen de zwaartekracht in. Finn: dieren planten zich voort om te blijven bestaan. In de buik groeien ze supersnel. Daarna moet het groeien en leren. Vogeltjes kunnen nog niet vliegen. Niet alles groeit traag. Je haar groeit traag.
Astrid: vooral bomen groeien traag, planten en mensen.

Een nieuw onderzoek.

Verdwijnende stoffen

praatronde 25 maart 2015

Manon: hoe werkt een inktkiller? De inkt die je er met de blauwe kant van de inktkiller overheen zet, blijft wel. Hoe komt het? Aimane heeft een inktkiller van binnen gezien. Daar zit een blauw sponsje in. De inktkiller geeft een tegenreactie. 
Welke stoffen laten andere stoffen verdwijnen?
Een nieuw wereldonderzoek


Wiame: Zus heeft de autosleutels in de koffer gestoken en dicht gedaan. Trekken aan de koffer heeft niets uitgehaald. Waarom lukt het niet bij een sterk man? We bekijken het slot van onze klasdeur. Hoe kan je die forceren? Met een koevoet. Hoe werkt een autoslot?

Waarom vieren katholieken de communie?

praatronde 24 maart 2015

Bastiaan: is tegen een paal gelopen. Zijn hoofd was erg aan het bloeden en de wonde is geplakt. Hij voelde zich wel wat duizelig. Waardoor zitten zijn hersenen veilig? Door de schedel.

Astrid: waarom doen de katholieken een communie? Bastiaan: anderen hebben lentefeest. Je viert dat je in een ander deel van je leven komt.  Romeo: je wilt iets voor God. Astrid: voor cadeautjes. Is dat het zelfde als het lentefeest? Wat hebben de moslims? Waarom doen sommige mensen bij zedenleer geen lentefeest? Doen alle katholieken hun communie? Waarom is dopen? 
Dit wordt een wereldonderzoek.


Kitana: waardoor zijn sommige mensen blind? Astrid: omdat ze naar de zonsverduistering hebben gekeken. Romeo: er iets in je ogen dat niet meer werkt. Yassin: na een ongeluk. Bastiaan: achteraan je oog zit je netvlies. Als daar een gat in zit, ben je blind. Waarom dragen blinde mensen een zonnebril? Aliou: door te veel naar tv te kijken. Misschien moeten we een blind persoon zoeken en het oog bekijken.
Een nieuw wereldonderzoek

Hoe werkt een bril?

praatronde 23 maart 2015

Romeo: hoe kan je beter zien door een bril? Finn: een stukje van de lens in je oog is versleten en zo wordt dat vervangen. Alexander: papa heeft ook een bril. Finn: oma begon steeds beter te zien. Ze had ineens haar bril niet meer nodig. Als ik door een bril van iemand anders kijk, zie ik wazig. Oma had een ziekte, want na het beter zien, word je blind. Ze kreeg een lens ingepland. Amélie draagt een bril maar weet niet waarom. We zetten Amélies bril even op en alles is anders. Yassin denkt dat ze het wel gewend zullen worden. Welk glas verandert de werkelijkheid? Een vergrootglas staat bol. Als we in ons aquarium kijken van opzij of van boven, ziet alles er anders uit. Is het het glas of het water dat het beeld vervormt? Amélie: eerst werden mijn ogen opgemeten. Waarom dragen mensen andere kleuren lenzen? Waarom dragen mensen een bril? Waarom krijg je hoofdpijn van andermans bril? Hoe werkt een verrekijker?
Dit wordt een nieuw wereldonderzoek.


Finn: zaterdag moest hij optreden met de academie van Aalter voor hedendaagse dans. 

Hoe doe je een boekpresentatie?

praatronde 16 maart 2015

Romeo: heeft het boek "De waanzinnige boomhut" gelezen.  Wat kan je vertellen over een boek als je het wilt presenteren in de kring?
Iets over de schrijver, iets over de tekenaar, een korte inhoud, een stukje voorlezen, wat je er van vond, welk soort boek het is, wanneer het geschreven is.

Romeo: bij papa is er een puppy.  Het is een Engelse bulldog.  We zoeken foto’s op internet. Waarom zulk ras? Ze vonden het gewoon een mooi ras in de dierenwinkel.


Alexander:  gaat in de paasvakantie naar Rusland met mama. Clara gaat niet mee. Zij mag een andere keer. Yassin: er is oorlog in Rusland. Micha legt de situatie met Oekraine uit. Er is geen gevaar waar Alexander heen gaat.

Hoe komt er geur in boeken van Geronimo Stilton?

praatronde 13 maart 2015

Tibo: er is een tand getrokken. Een tand die duwt tegen een andere tand lukt er niet in om boven te komen. De tand die niet weg wil, moest er uit.

Yassin: Hoe komt er geur op de blaadjes van Geronimo Stilton boeken? Als je krabt, ruik je dat. Astrid: ze spuiten er parfum op. Romeo: in dat blaadje zit er een geurstrookje en als je krabt, gaat dat een beetje open. We vinden het een goede vraag. Bastiaan: ze leggen dat blad in een geurbadje. Finn: het heeft met de verf te maken, net als stenen die je tegen elkaar wrijft, krijg je een geurtje. Hij weet ook hoe ze parfum maken. Het komt van een soort bokken. De mannetjes hebben een geurtje in hun keelzakje.
Het wordt een nieuw onderzoek.

Extreme kou

praatronde 25 februari 2015

Romeo: zag op Karrewiet een meneer die onder het ijs zwom. Hoe kan iemand dat? Finn denkt dat je veel moet oefenen. In de winter is je gezicht niet bedekt en dat kan daar tegen, je armen niet, dus het is oefening. Bastiaan: zag ook zo iets in extreme sporten op tv. Wie niet geoefend heeft, kan een hartaanval krijgen. Romeo zegt terecht dat Finn zegt hoe je kan trainen, maar hij wil weten hoe je lichaam daar tegen kan. Astrid vraagt of hij een beschermend pak droeg. Nee dus.
Wat gebeurt er met je lichaam in een koude omgeving? Yassin: je begint te bibberen. Bastiaan: klappertanden en kippenvel. We herhalen de uitkomst van “Hoe krijg je kippenvel?” Waarom gebeurt dat? Finn: Door te bibberen probeert je lichaam warm te krijgen.

Het wordt een nieuw onderzoek.

Hoe wordt papier gemaakt?

praatronde 17 maart 2015


Finn vond een deel van de afgepelde schors van een berk. Hij gebruikte het velletje als tekenpapier. Hij tekende er paddenstoelen op. Astrid: sommige kunstenaars tekenen op hout. Bastiaan: de Aboriginals in Australië tekenen ook op stukken wit hout.
Waarop werkten mensen vroeger? Yassin: op schors, op stenen. ze krasten in muren. Egyptenaren kenden een soort papierplant, het was een soort riet. Finn: er werd geschilderd op marmer in de middeleeuwen. Waarvan wordt papier gemaakt? Amélie: bomen. Ze worden in water gedaan. Finn heeft een papierfabriek bezocht in Zweden. Ze malen hout en daarin zitten vezels in één rechte lijn. Die zetten zich na het malen in allerlei richtingen. Het gaat in een zeef. We zouden een workshop papierscheppen willen doen.


Gaalid presenteert zijn boekje “Echte boeven” van Paul Van Loon.