donderdag 17 september 2015

Vliegtuigbommen

praatronde 16/9

Astrid V.: Hoe wordt een prothese-arm bestuurd? Hoe kunnen ze hun vingers bewegen? Aimane zegt dat jouw hersenen dat laten bewegen. Romeo heeft donorarmen en -benen gezien op tv, gewoon vastgenaaid. Tibo: het zijn je zenuwen die nog een beetje werken en die ze verbinden. Xena: de zenuwen worden aangesloten. Kunstarmen en -benen bestaan al lang. De nieuwe zijn wel heel modern en kunnen veel.

Amélie: achter haar huis loopt een treinspoor. Er zijn nu werken gepland. Ze hebben ontdekt dat er vliegtuigbommen onder het terrein liggen. Als de werken beginnen zullen alle gezinnen in de buurt geëvacueerd worden. Ze toont 2 bordjes: "Ik ben weg" en "help" (groen en rood). Romeo vindt het raar dat bommen daar zo lang liggen en niet ontploffen. Waarom moeten die mensen dan uit hun huis? Waar moet je dan naar toe? Naar een opvangcentrum, weet Amélie. Het leger komt ontmijnen. Het treinspoor ligt er omdat ze het toen niet wisten.
Hoe oud zijn die bommen?
Astrid V heeft zoiets al op het nieuws gezien.
Vaak is het door een kraan die graaft en bommen blootlegt.
Waardoor is die bom niet ontploft?
Farida: hoe ga je op één dag al je spullen pakken? Je hoeft ze niet allemaal te pakken. Het staat op de affiche wat je moet meedoen: identiteitskaart, sis-kaart, baby-spullen.
De kinderen vh tweede zullen uitzoeken hoe oud die bom is.

Farida: Hoe zijn de twee wereldoorlogen ontstaan?

dinsdag 15 september 2015

Over groene blaadjes, regenboogkleurtjes, onder water kijken en wintervachten.

praatronde 15/9

Astrid: waarom zijn de meeste blaadjes van de bomen groen? De kinderen weten het niet. Misschien is het sap van de boom groen. Het zijn niet alleen blaadjes van bomen, maar ook van struiken en andere planten. Waarom verkleuren ze in de herfst? De boom geeft hen geen sap meer. Welke kleur heeft sap? Wie heeft al het sap van een boom gezien? Dat is niet groen. Waarom verkleuren ze dan?Verkleuren alle blaadjes? Tibo denkt dat ze verkleuren door de warmte, want als het kouder wordt kunnen de kleuren verminderen. Yassin voegt eraan toe dat het is doordat het begint te vriezen. Dan veranderen de kleuren ook. Waarom hangen er blaadjes aan een boom? Tibo: zonder blaadjes gaat hij kapot. Dat is niet echt een antwoord op waarom hij die blaadjes heeft. Astrid V.: zij doen iets met onze lucht. Astrid S: misschien wat wij uit ademen nemen zij weer op. Romeo: Het is een soort bescherming net zoals een dier dat een vacht heeft, maar dan in de zomer. Heeft een boom het dan warmer in de zomer?

Ineens staat er een regenboog voor de klas. We willen weten hoe die ontstaat. Hoe komen al die kleuren daar? We weten dat het een combinatie van water en zon is. Soms zie je een klein regenboogje boven een emmer water als je die vult aan de kraan en de zon schijnt. Otto: het licht weerkaatst. Astrid V: als je met een tuinslang water spuit en de zon schijnt, zie je ook een regenboog. We zien ook de kleuren van de regenboog bij een cd, een glazen voorwerp dat licht op de vensterbank doorlaat. Vanwaar komt de naam regenboog?

Tibo: waarom kunnen sommige mensen onder water kijken en andere niet? Romeo: sommige ogen zijn beter beschermd. Yassin kan niet zo goed zien onder water. Otto: het heeft te maken met de sterkte van je netvlies. Alexander: sommige mensen kunnen diep onder water, andere niet. Romeo: je moet oefenen. Is het anders in zee of in een zwembad? Xena: in de zee prikt het meer door het zout. Tibo: in de zee zie je helemaal zwart. Romeo: hoe meer chloor, hoe harder het prikt. Waarom zie je niets in het water van de Blaarmeersen? Ashraf zag zand op de bodem. Tibo: dat zal door de vissen zijn die drollen in het water en dan zien we steeds minder.

Romeo: waarom krijgen dieren een wintervacht en mensen niet? Tibo: misschien hadden we dat vroeger wel, maar nu dragen we kleren. Maar waar halen de dieren hun wintervacht? Yassin; gewoon door de natuur. Yassin: sommige dieren krijgen dat niet, bv een olifant.