Onze kunst- en atelierwerken

Kunstwerken vormen één van de vier producties waaraan wij werken. Ze zijn evenwaardig aan de andere drie producties. Om voldoende aan kunst te kunnen werken hebben we verschillende ateliers of werkplaatsen die verspreid staan doorheen de school. We leren wel technieken aan, bijvoorbeeld in workshops, via fiches en van elkaar, maar zijn volledig vrij qua onderwerp. We werken aan kunstwerken tijdens de verschillende werktijden doorheen de dag en week.

schooljaar 2015 2016

7 december
muziekstuk Yassin, Arthur, Romeo, Tibo


11 november
Otto en Astrid hebben samen een kleiwerk gemaakt. Ze hebben kleilijm gebruikt. Het is een gezichtje. Het is nog niet gebakken. Ze zijn begonnen met een kleitablet. Ze leggen uit wat kleilijm is.

25 september
Tibo: houten poppetje uit afvalhoutjes. Net geen marionet want er zijn geen touwtjes. Alexander wil nog oogjes. Takje lijkt op neus. Yassin: het doet hem denken aan de film Knoester. In welk atelier zou je de pop nog kunnen gebruiken of afwerken? Drama, textiel,

23 september
Amélie: kleiwerkje: donut met bloemetje. Het bloemetje is al afgebroken. Het kleiwerkje is niet in de kleioven gebakken.

schooljaar 2014 2015

20 mei
Yassin en Aliou: robot in hout

18 mei
Romeo, Yassin en Otto hebben verschillende ontwerpen gemaakt voor onze brievenbus. We bespreken de verschillende modellen.

6 mei
Finn: happy drone (lied)

27 april 
Astrid: kleitablettechniek
Arthur en Ahmed: steen
Tibo: t22

20 april 2015
Romeo: clown - schilderij vroeger

1 april 2015
Afnan: vouwdruk

30 maart 2015
Alexander: zakje in stof.

9 maart 2015
Romeo: stopmotion: het probleem van het nijlpaard

4 maart 2015
Tibo: houten robot met afstandsbediening

9 januari 2015
Tibo heeft zijn tweekleurenmonodruk van de kikker een omlijsting gegeven waardoor het werkje mooier uitkomt.
Bastiaan: kunstwerk thema vuurwerk. het is een techniek die hij heeft gezien op Ketnet. Je gebruikt 4 rietjes die je samen bindt en in verf dopt. Door te stempelen maak je vuurwerk. We vinden het heel geslaagd en zullen zijn zelfgemaakte werktuig, de rietjes, in onze illustratiehoek bewaren.
Finn maakte een gevoelensdobbelsteen. Misschien handig in ons drama-atelier?

12 december
Aimane: kunstwerk: toont wat hij in de workshop bij Samora deed: techniek glas in lood.

10 december
workshopdag. Vandaag zitten alle kinderen verdeeld in de ateliers voor een workshop. Alle workshops staan in het teken van de kerstmarkt en er zijn veel ouders om te helpen.

3 december
Finn: lino dansend skelet






We oefenen onze dans voor de Sint (met alle 60 kinderen) en we oefenen Sinterklaasliedjes.

18 november
Astrid: linosnede skelet


5 november
Manon: tekening van een uiltje (potlood en krijt)



13 oktober
Finn: monotype 2: boom

10 oktober
Finn: monotype 2: huis op een heuvel



Astrid: collage en schilderwerk.



Finn: pianostuk (zelf gecomponeerd)



8 oktober
Aimane: kunstwerk heelal met verf. Het blauw en het zwart lopen in elkaar over. Daarop is gespat met witte verf.
Tibo: monotype 1 in twee kleuren (kikker)

7 oktober
Astrid: schilderij varken: vingerverf, waterverf.

6 oktober
Astrid: schilderde een zon in plakkaatverf. Ze heeft zelf kleuren gemengd.

3 oktober
Manon: djembéstukje
Finn: kunstwerk: pasje top secret.


Workshops:
dans: en avant quatre, tovercirkel, andro
tuin: kippenren schoonmaken, moestuin voorbereiden, aardappelen oogsten
klei: potje met gesmolten knikker
drukken: monotype met foftokopie
schilderen: ruimte en planeten

29 september
Finn (muziekatelier): presenteert zijn tweede muziekstuk via garageband.
Manon (drukatelier): monotype 1: beer
Manon (schildersatelier): afdruiptechniek met één kleur.

2 juni
Finn, Dario, Isra: muziekstukje

26 mei
Astrid heeft de namen van de drie kinderen in haar gezin geschreven met een stift in haar mond. Zouden er ook beroemde kunstenaars bestaan die met de mond of de voeten schilderen? Men laat soms dieren kunstwerken maken.
Sanae: muziekstuk op de darbuka.

14 mei
Finn: heeft geëxperimenteerd met technieken in het kunstatelier: marmeren met waterverf, schilderen met waterverf en daarna onderdompelen, slingeren spattechniek gecombineerd met de tandenborsteltechniek.

12 mei
Astrid: schilderwerkje: spat- en slingertechniek
Sanae: muziekstukje op de djembé
Aimane en Alexander: dramastukje

28 april
Astrid: stukje op de ukelele. Sam vindt dat ze hem verkeerd vast houdt. Er zit te weinig ritme en patroon in. Astrid moet nog oefenen.
Astrid: drumstukje

25 april
Tibo (groep Heidi) en Angelina spelen een muziekstuk: Tibo op het klokkenspel, Angelina de darbuka. Ze hebben gezorgd voor een patroon en en ritme.

18 maart
Eindelijk de link naar Finns muziekstuk, volledig zelf ontworpen op een Ipad.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d_X4BMQNkkk


14 maart
Finn: pianostukje. Er zit duidelijk een patroon in en ritme. Finn experimenteert in zijn opbouw ook met stil en luid.
 
12 maart
Angelina laat haar schilderij zien die ze gemaakt heeft in  de ochtend.  Aan de ene kant is het een hartje en zijn er stickers op gekleefd. De andere kant is wat ruwer beschilderd. Het heeft de vorm van een ster. De meesten vinden de kant van de ster mooier omdat er geen stickers op plakken.
Finn toont zijn werkje uit de tekenacademie. Op zwart papier heeft hij een kever getekend met oliekrijt. Hij legt ons het nieuwe techniekje uit dat hij er leerde.  Eerst met donker krijt en daarna in de andere tekenrichting met wit krijt erover maakt van bvb rood, roze. Leuk om zelf eens uit te proberen.

26 februari
Lindsay: pianostukje


We hadden al afgesproken dat er een patroon in moet zitten. Daar moet Lindsay nog aan werken. Lindsay mag ook niet praten tijdens het spelen. Daardoor stoort ze haar eigen stuk. Doordat elke klank apart werd gespeeld met veel tijd tussen zit er geen ritme meer in.

18 februari
Finn: masker in papier maché. Het is een zelfportret van Finn als oude man.
Angelina: tweede versie van haar pianostuk.


17 februari
Tibo: knutselwerk: vleermuis in een boom van aluminiumfolie. We hebben het over de stevigheid van het werkje.

14 februari
Arthur: tekening van een draak.
Sam: tekening: Aliens veroveren de aarde. We hebben het over koude en warme kleuren.

12 februari
Angelina: pianostukje. Moet nog verder worden aan gewerkt. Ze moet er verder aan werken.

10 februari
Sanae: schilderij. Ze zegt dat Picasso haar inspireerde. Sam denkt dat Picasso meer "verknipte" en verschoof.

7 februari
Astrid: 3 pinguïns in een poollandschap. De pinguïns zijn van hout.





3 februari
Astrid: zonsondergang met kleuren stof. Finn wil weten waardoor de hemel kleurt bij een zonsondergang. We zullen het kunstwerk van Astrid inlijsten.



27 januari
Astrid: kleurde een kleurplaat in en maakte er een lijst rond. Finn vindt het geen kunstwerk omdat het om een kleurplaat gaat. Moet de lijst bij het werkje passen?
Angelina: speelt een pianostukje. Finn vindt dat er geen melodietje in zit. Heeft Angelina dit ter plaatse verzonnen? Ze geeft zelf aan van wel. We vergelijken het met een kralenketting waarop kralen van verschillende kleuren en diktes kris kras door elkaar zitten; Niemand kan deze ketting nabootsen als hij het voorbeeld niet kan zien. Als we er een patroon inbrengen (vb. rood - geel - groen) dan kan iedereen dit wel nadoen. We moeten dus een melodie en een maat in de muziek steken. Angelina moet verder oefenen.
Lindsay: minecraft mannetjes uit papier

22 januari
Angelina: een monodruk 2. We hebben het over de wijze van presenteren. Een drukwerk wordt mooier als je een kader maakt er rond. Dat is niet zo moeilijk. Je kleeft het werkje op een gekleurd blad, dat iets groter is.

17 januari
Astrid: een sokpop




















































13 januari
Angelina: werkte in ons textielatelier aan een topje en rokje.




















Astrid: maakte een rokje.



















































Angelina: maakte vier kralenkettingen

7 januari
Arthur: potloodtekening van een toekan.



6 januari 2014
Angelina: heeft een boek uit vilt gemaakt. Ze heeft erin geschilderd. Vilt is niet makkelijk om te beschilderen. Op zijde gaat dat beter. In het kunstatelier hebben we alle materiaal daarvoor.

16 december 2013
Finn: heeft op de ipad een muzieknummer gemaakt. Het duurt 3.38 min. We vinden het super. Het lijkt wel van een echte dj. Binnenkort vind je een link naar het nummer.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d_X4BMQNkkk

9 december 2013
Sanae: kunstwerk: schilderij op een houten plankje. Ze heeft het vernist en er piepschuimbolletjes op gekleefd. Zo wordt het een tropisch eiland in de sneeuw. Er is ook een tweede schilderijtje.

22 november 2013
Sanae: schilderij op een houten vierkanten plank. Het stelt vuurwerk voor.

18 november 2013
Astrid: schilderij van papa. Ze heeft de rand versierd met pasta. Hoe kan je een omlijsting maken?
karton, papier, houten latjes, stof, snippertjes (collage), touwtjes, drukrolletjes, schelpjes, stokjes, spijkers, bladdjes van bomen, takjes, papiermaché, bamboe, wol, (gedroogde) bloemetjes, gras, hooi, veren, zand
We zouden deze ideetjes op kaartjes kunnen zetten om op te hangen in het kunstatelier.
We zouden ook een boek kunnen aanleggen met goede voorbeelden.
We kiezen voorlopig voor het eerste. Iemand zal dit opnemen als werk.














Angelina maakte een jurk op de paspop van het textielatelier. Ze naaide en knipte. Morgen zal ze zien of hij van de paspop kan en geschikt is voor in ons drama-atelier te bewaren.


4 november 2013
Sanae: portret in een kader. Ze zoog verf op met een verfspuit en maakte er dan een illustratie mee.

18 oktober 2013
Finn: toont een tekening van een fantasiewezen. Hij heeft daarvoor een boek gebruikt dat toont hoe je zulke wezens moet tekenen. Wat vinden we van die manier? Heb je zo'n boek nodig om te leren tekenen? Eigenlijk leer je aftekenen. Het zou jammer zijn als je alleen maar vanuit zo'n boek tekent. Bovendien is de tekening niet origineel: ze werd eerder door een ander mens gemaakt. Het zou ook zo zijn als we als tekst gewoon iets overschrijven

1 oktober 2013

Omdat het derde en vijfde leerjaar op medisch onderzoek zijn in de voormiddag, worden de overblijvende kinderen van de drie leefgroepen gemengd over drie workshops:
- Bij Els: werken met handpoppen
- Bij Heidi: werken met de techniek schimmenspel
- Bij Micha: maken van figuurpoppen vanuit dagelijkse gebruiksvoorwerpen.

27 september 2013

Tentoonstelling van de kunstwerken tijdens deze workshopweek.

24 september 2013

KASK-workshops.
De kinderen van de drie leefgroepen zitten verdeeld in 10 workshops die doorgaan in onze ateliers. Ze werken een hele dag met een student rond een techniek. Dit zijn de workshops:
- uithangbord met thinnerdruk
- kijkdoos
- boek voorzien van een persoonlijke versiering
- monotype met natuurbeelden
- animatiefilm maken
- zelfportret in verschillende druktechnieken
- stempelen van letters en patronen, bewerken met de computer
- tekenen en schilderen bij een bestaand verhaal
- stempels maken met hout en touw
- een prent op een draaischijf laten bewegen

16 september 2013

Astrid: tweekleuren-linodruk: de zee spat op in de lucht.