woensdag 18 december 2013

Waar zitten onze organen?

Yassin: Waarom zit je hart links en niet rechts? Finn heeft een model van een mens waarin alle organen zitten. De ene long is ook groter dan de andere. Dario denkt dat we nooit een antwoord zullen vinden.
We hebben in het natuuratelier verschillende modellen van het menselijk lichaam. We kunnen daarop gaan kijken.
Waarom zitten onze organen op bepaalde plaatsen? Voor de veiligheid (ons hart zit achter onze ribben). Organen zitten op plaatsen waar ze voor dienen.

dinsdag 17 december 2013

één-tien, twee-tien, drie-tien, vier-tien?

Sam toont een tekening van een spin.

Romeo: wil weten waarom elf, twaalf, dertien en veertien afwijken als woord. Dat zou toch één-tien, twee-tien, drie-tien en vier-tien moeten zijn. Vanaf vijftien is het weer normaal. In het Frans blijft het afwijken tot aan 16 (seize).
Waar gaan we het antwoord vinden? Een taalexpert zou ons verder kunnen helpen.

maandag 16 december 2013

Lekkere spruitjes?

Romeo: weinig mensen lusten spruitjes. Dat vind ik raar. Hoe komt dat?
Sanae: iedereen heeft een andere smaak. Iedereen vindt andere dingen lekker.
Dario: ik lust geen oesters maar je moet dat leren eten. Je smaakt met je tong. Daarop zitten smaakpapillen. Ik wil wel weten hoe je dan precies smaakt.
Het juiste antwoord is dat smaakpapillen de verschillende smaakstoffen omzetten naar elektrische prikkeltjes en naar je hersenen sturen door de zenuwen. Je hersenen herkennen de smaak en laten je weten wat je eet. Je smaken kunnen veranderen door ouder te worden. Micha lustte tot zijn dertigste geen olijven, dan ineens wel, nu ben is hij er dol op.

Een achtbaan van Lego

Finn: toont op de ipad een filmpje van een constructie die hij gisteren maakte uit Lego. Er zit een rechte hoek in. Daarop zwenken de wagentjes. We vragen ons af hoe die wagentjes dat doen.

Alexander: heeft een boek van de Sint gekregen. "Verhalen voor echte jongens". Wat zijn dat "echte jongens"? Sommigen vinden dat dit gaat over mannelijkheid en vrouwelijkheid. Het gaat over activiteiten die jongens en meisjes typisch doen. Bestaan er dan ook onechte jongens? Wie beslist dat wat jongens- en meisjeszaken zijn? Sommigen denken de koning of de president, ook wel de burgemeester. Anderen zeggen dat je dit zelf beslist. Het is vooral je omgeving die bepaalt wat jongens- en meisjeszaken zijn. Wordt het aanvaard als je daarvan afwijkt? Hoe zou het komen dat dit bestaat? Jongens zijn sterker gebouwd. Het is dus al van heel lang dat jongens en meisjes verschillen en andere dingen doen.
Het werd een interessant gesprek waarin duidelijk werd dat elke samenleving haar eigen regels oplegt. Dit kan dus verschillen per samenleving. We moeten even goed leren aanvaarden dat jongens meisjesdingen kunnen doen en omgekeerd. Het staat zelfs in ons kinderrechtencharter: Ik heb recht op respect voor mijn "anders zijn".