Onze uitstappen

De kinderen van de derde graad maken elk een meesterproef. Dat is de uitwerking van een uitstap voor de hele klas. In het vijfde leerjaar bereiden ze zich voor, in het zesde leerjaar leiden ze hun klas. Op die manier bezoeken we tal van interessante plaatsen in ons land. De meesterproeven zijn een vervanging van de bos- en zeeklassen.



21 oktober 2016
meesterproeven 1 en 2: Het atomium (Romeo) en Mini-Europe (Thibo)










Nabespreking over de eerste twee meesterproeven:

De meeste kinderen vonden dat het goed verlopen is. Er was een goede indeling van de dag.
Het Atomium was leerzaam en Romeo kon goede uitleg geven.
Mini-Europe was een mooie uitstap, maar Thibo had wat meer moeten vertellen, vooral over gebouwen die we niet kenden. Amélie V. wil een aantal van die gebouwen nu in het echt zien.

Beslissingen: 
- evenwicht zoeken tussen uitleg niet te lang en wat langer. Zelf aanvoelen als het te lang wordt of minder interessant wordt. goedgekeurd.
- ook eens wat vrijheid op de locatie als het kan en veilig is. Eventueel een ontspanningsplek in de buurt zoeken. Dit opnemen in de planning van je dag. goedgekeurd.
- vertellen wat we niet weten, minder vertellen wat we wel al weten. goedgekeurd
- duidelijk en boeiend spreken. goedgekeurd
- uitleg over je bestemming en je motivatie. goedgekeurd


1 september 2016
We brengen schooldag 1 samen door op het Story-plein: de ideale plaats om de vriendschapsbanden terug aan te halen en nieuwe te smeden. De energie van de vakantie vindt beter een uitlaatklep in de open lucht dan achter een schoolbank. Filip van sport heeft een tas vol sportmateriaal mee waar iedereen zijn gang mag mee gaan.
We spelen het Roald Dahl-spel, een zoektocht naar de 24 boeken die hij voor kinderen schreef. Dit als aanloop naar de Roald Dahl-week van 12/9.