donderdag 8 september 2016

Mag je gewapend rondlopen?

praatronde 8 september2016

Barbara is naar een stripfestival in Brussel gegaan. Om de tien meter was er een orkestje. Er waren ballonnen met stripfiguurtjes op. Micha wat is er op een stripfestival? workshops, boekenstandjes, een signeersessie, enz.

Romeo: waarom hebben mannen tepels als ze geen borstvoeding geven?
Astrid heeft er een boek over. Volgens haar staat  bij het vroege embryo nog niet vast welk geslacht het is. De tepeltjes zijn al aanwezig. Pas nadien ontwikkelt het embryo tot een jongen of meisje. Het wordt geen echt onderzoek, maar wel een werkstuk.

Arthur is naar Frankrijk geweest. Er was een rivier met allemaal ijzeren spullen in die hebben ze met een magneet opgevist. Zijn papa heeft er een neppistool uit gevist en Arthur heeft een echt pistool gevonden. Hij wil dat pistool eens tonen op school.
Micha: Wat doe je als je een wapen zou vinden? Normaal moet je daar een mee naar de politie gaan. Micha vraagt of je een wapen in België mag hebben. Amelie B: ja maar je hebt er een vergunning voor nodig, bv. een jager. Meyouna: in Amerika loopt bijna iedereen met een pistool.
Wat vinden we daarvan? Amelie V: voelt zich niet veilig als er mensen met een pistool rondlopen.

verslag: Romeo

woensdag 7 september 2016

Hoe ontstaat wind?

 praatronde 7 september 2016.

Astrid: hoe ontstaat een tornado? Jason: door koude en warme wind. Yassin wolken die naar beneden komen. Micha: een tornado is een eerder zeldzaam fenomeen en al zeker bij ons. Wat jullie wel dagelijks voelen is wind. Wat is wind? Sander: lucht die zich verplaatst. Micha: wat is lucht? Een gas. Door dat gas kunnen wij leven. Welke gassen zitten er in lucht? zuurstof, CO2, stikstof, waterdamp. Hoe verplaatst die lucht zich? Astrid: door de bomen heen en weer gaan. Makka: omdat de wolken zich verplaatsen. Jason: doordat de aarde draait. Micha: jaja, en de windmolens maken ook wind, zeker? We maken er een wereldonderzoek over.
Nog vragen:
Jason heeft een boek over de wind.
Hannah: waarom een ventilator alleen vooraan wind geeft en achteraan niet?
Amelie B.: waarom is er veel wind bij water (zee)...?
Sander: is er wind boven de wolken?

dinsdag 6 september 2016

Hoe werkt een toilet?

praatronde 6 september 2016

Isra heeft bij haar oma een bamboestok gevonden. Haar mama kan daar op fluiten.Isra probeerde het in de klas maar het lukte niet zo goed. Astrid probeerde het. Dat lukt wel een beetje. Micha: in het begin lukt het niet zo goed en als je lang oefent lukt dat wel. Micha: je kan gaatjes in de bamboestok boren. Dan heb je verschillende klanken. Micha vraagt welke blaasinstrumenten er zijn: blokfluit, hoorn, klarinet, trompet, trombone, enz.  Micha: Hoe heet dat instrument met pijpjes van verschillende hoogte? Panfluit. Hoe komt dat de klank anders is bij verschillende blaasinstrumenten? Isra: formaat, Amélie V.: vorm, Astrid:  hoe je blaast. Het materiaal waarvan het instrument gemaakt is. Micha hoe komen die klanken daar? Onderzoek bijkomende vragen? Wereldonderzoek zeker!

Astrid vraagt hoe komt dat als je plast en je doorspoelt, jouw plasjes weggaan en het water niet. Amélie: water stroomt weg en er komt nieuw water. Romeo: langs de kantjes komt er proper water. Micha: waardoor zie je altijd water in een toilet? Zelfs in hoge appartementen zit er water in. Jason: per verdieping is er een  pomp en door deze pompen wordt het water naar boven gepompt. Klopt dit wel? Wereldonderzoek over toiletten. Micha stelt  vragen over toiletten van vroeger. Isra: in Tunesië zijn er geen toiletten, maar putten. Micha: toiletten stinken niet. Hoe komt dat? Barbara: er zijn natuurtoiletten. We hebben een oud toilet op school, en soort oude kakstoel. Isra: er zijn toiletten die automatisch doorspoelen. Wereldonderzoek zeker!

Verslag: Amelie V. en Romeo





maandag 5 september 2016

Kan onze leefgroep eerste klasse in de trein afschaffen?

praatronde 5 september 2016

Adriana: Is op reis geweest naar Albanië. Ze was aan zee. We kijken op de kaart en Albanië grenst inderdaad aan de Middellandse Zee. Adriana heeft familie in Albanië, maar zelf verstaat ze geen Albanees.

Sander: is naar een luchtballonmeeting gaan kijken in St.-Niklaas. Micha: waarom zijn luchtballonnen versierd? Yassin: voor kinderen en zo. Andrea: voor reclame. Er zijn bedrijven die ballonvaarders sponsoren. Sander zag hoe ze de luchtballonnen opbliezen. Micha: hoe werkt een luchtballon? Sander: ze doen er warme lucht in. Dat klopt niet helemaal: ze blazen er lucht in met een grote ventilator, maar dat is geen warme lucht. Dan warmen ze de lucht op met vuur uit een gasfles.
Barbara: door de warme lucht gaat de ballon omhoog. Warme lucht stijgt. Je kan dat zien boevn een warm wegdek.

Amelie B: is naar Ierland geweest en bezocht een museum over de Titanic. Ze was onder de indruk over de nagebouwde scheepskamers in eerste klasse, tweede klasse en derde klasse.
Micha waarom bestaat dat? Amelie B: dat is ook in vliegtuigen, treinen en boten. Barbara: omdat er vroeger rijke mensen en arme mensen waren. Micha: nu niet meer? Natuurlijk wel.
Het is raar dat alle mensen gelijkwaardig zijn en dat dit systeem nog steeds bestaat. Zouden we daar iets kunnen aan doen?
We gaan onderzoeken waarom er op de trein nog steeds eerste en tweede klasse bestaan en dan willen we kijken of we daar iets kunnen aan doen. Moedig hé? Hanah: we zouden handtekeningen kunnen verzamelen (petitie). Yassin: we zouden tweede klasse kunnen afschaffen, dan wordt alles eerste klasse.

zondag 4 september 2016

de eerste praatronde van het nieuwe schooljaar

Juniper:

Gisteren vond Juniper een kip op straat. Ze heeft die geadopteerd maar blijkbaar heeft hij een ziekte.
De kip heet Ginny van Harry Potter. Micha vraagt aan de groep of dat vaker gebeurt. Isra: normaal breng je dat naar een asiel maar een kip kan je niet naar het asiel brengen. Astrid: je kan die naar een dierenwinkel brengen, behalve katten en honden. Die breng je naar het asiel. Andreea: een neef van haar had vissen. Ze brengen die naar een ander aquarium. Micha zegt dat waterschilpadden vaak in de natuur worden gezet omdat die groter worden. Maar die horen hier niet thuis in onze natuur en verstoren het natuurlijk evenwicht.
Deze praatronde was een goede test hoe we met een vertelsel van iemand uit onze groep een deftig gesprek kunnen opstarten. Voorlopig halen we er geen onderzoek uit.

verslag: Amélie B.