zondag 18 mei 2014

Belonen of niet?

praatronde 16 mei

Astrid: toont een stickerboek van de film Frozen. Voor elk wiskundeblaadje dat ze maakt, krijgt ze thuis een stickertje.
Wat vinden we er van dat sommigen beloond worden voor een schooltaak? Romeo vindt dat goed. Hij zou dat zeker ook wel willen. Sam vindt dat het een beetje "dwingen" want nu gaat ze misschien alleen in haar wiskundebundel werken en haar producties vergeten. Astrid vindt het niet dwingen. Ze zegt dat ze op school nog graag aan haar teksten werkt. Finn weet niet of hij het goed of slecht moet vinden. Hij snapt het wel omdat de wiskundeblaadjes niet het leukste werk zijn.
Zal Astrid nadien nog willen werken aan wiskundeblaadjes als haar boek is volgekleefd? Dario denkt wel dat er kinderen bestaan die alleen werken voor beloningen. Hij zelf doet dat niet. Astrid weet zeker dat ze ook kan werken zonder beloningen. Finn: Misschien is het beter daar niet aan te beginnen. Sam: ik krijg ook soms beloningen als ik flink doorwerk. Yassin: ik krijg daar geen beloning voor, want dat kost ook geld aan de ouders. Micha legt nog even het verschil uit tussen de producties en de wiskundebundels. Aan de producties (teksten, onderzoekjes, kunstwerken) werken we met volle goesting. De zin om daaraan te werken komt uit jezelf. Voor de wiskundeblaadjes is dat anders. Daar moet je aan werken. Dan kan een beloning een manier zijn om kinderen te laten werken. Iedereen kan dat zelf beslissen.