donderdag 17 september 2015

Vliegtuigbommen

praatronde 16/9

Astrid V.: Hoe wordt een prothese-arm bestuurd? Hoe kunnen ze hun vingers bewegen? Aimane zegt dat jouw hersenen dat laten bewegen. Romeo heeft donorarmen en -benen gezien op tv, gewoon vastgenaaid. Tibo: het zijn je zenuwen die nog een beetje werken en die ze verbinden. Xena: de zenuwen worden aangesloten. Kunstarmen en -benen bestaan al lang. De nieuwe zijn wel heel modern en kunnen veel.

Amélie: achter haar huis loopt een treinspoor. Er zijn nu werken gepland. Ze hebben ontdekt dat er vliegtuigbommen onder het terrein liggen. Als de werken beginnen zullen alle gezinnen in de buurt geëvacueerd worden. Ze toont 2 bordjes: "Ik ben weg" en "help" (groen en rood). Romeo vindt het raar dat bommen daar zo lang liggen en niet ontploffen. Waarom moeten die mensen dan uit hun huis? Waar moet je dan naar toe? Naar een opvangcentrum, weet Amélie. Het leger komt ontmijnen. Het treinspoor ligt er omdat ze het toen niet wisten.
Hoe oud zijn die bommen?
Astrid V heeft zoiets al op het nieuws gezien.
Vaak is het door een kraan die graaft en bommen blootlegt.
Waardoor is die bom niet ontploft?
Farida: hoe ga je op één dag al je spullen pakken? Je hoeft ze niet allemaal te pakken. Het staat op de affiche wat je moet meedoen: identiteitskaart, sis-kaart, baby-spullen.
De kinderen vh tweede zullen uitzoeken hoe oud die bom is.

Farida: Hoe zijn de twee wereldoorlogen ontstaan?