woensdag 29 april 2015

Blinden en ananas

Praatronde 29/04

Yassin - vraag ananas
Ik vraag mij af waarom mijn tong piekt als ik ananas eet.
Finn: mijn zus heeft dat ook, ook bij kiwi. dan piekt dat ook. dat komt doordat zij daar allergisch aan is.
Bastiaan: bij mij is dat ook, ik weet ook niet hoe dat komt
Vraag wereldonderzoek: waarom piekt het bij sommige kinderen als ze ananas eten?

Romeo - vraag
Mijn vraag is, blinden hebben vaak een hond. hoe geven ze dan eten aan hun hond als ze blind zijn?
Aliou: ze krijgen hulp van iemand anders!
Yassin: ik denk ook hulp, of misschien gaat de hond terug weg 's avonds.
hij voelt misschien met een stok
Astrid: als ze dat met een stok doen, hoe doen ze dat in de winkel?
Bastiaan: die hond is meestal van die meneer. die hond geeft dingen aan die zot is, bijvoorbeeld als het groen is bij het zebrapad, putten in de weg, ... die hond is echt zot en blaft dan als hij eten wilt.
bij een winkel zullen de blinden wel geholpen worden.
Finn: ik denk dat bastiaan gelijkt heeft. er zijn nog dingen die raar zijn die ze moeten doen.
Astrid: als die hond te snel loopt en die blinde loopt tegen een paal, wat gebeurt er dan?
Yassin: ik heb daarover iets gezien. mensen kregen een brilletje waardoor ze blind waren. en dan konden ze een beetje kijken.
Bastiaan: als één van de zintuigen niet meer werkt, gaan de andere zintuigen beter werken.
bv meer smaak of tast bij blinden  of als je blind bent kan je ook veel meer horen.
Finn: ik heb gisteren een mevrouw gezien die kon zien en normaal stappen, maar die had een begeleide hond.
Yassin: ik heb nog nooit iemand gezien met een blindgeleide hond die niet blind is
Finn: het was echt duidelijk zo een hond
Aimane: ik denk dat ze dat eten zelf pakken

Evelyn: hoe zie je aan iemand of die blind is?
Kitana: ogen toe
Finn: ze hebben vaak een bril, loopstok, ...
Yassin: je ziet dat aan de kleur van hun ogen en hoe ze kijken!

Evelyn: hoe zelfstandig zijn blinden?
Bastiaan: als je je hele leven blind bent, leer je hier mee omgaan, ken je de weg in huis, kan je zelfs koken of in de tuin werken. je andere zintuigen werken dan ook beter omdat er één van de zintuigen is uitgeschakeld: je hoort beter, je ruikt beter, je voelt meer, ...
Romeo: ik zou tegen alles lopen moest ik blind zijn
Evelyn: dat is omdat je je er niet bewust van bent.

Evelyn: hebben jullie ooit al een experiment gedaan met blind zijn (bv met blinddoek). hoe heb je dat ervaren?
Arthur: ik kende de weg in mijn huis!
Finn: alles lijkt veel langer en ik dacht steeds 'wanneer ben ik er nu?'
of koetje boe: (met blinddoek op trampoline)
Yassin: als ik een blinddoek om had ging ik op de trap en ik was boven en ik wou nog een trede doen en ik zakte door met mijn voet.
Bastiaan: vroeger op school moesten we met een blinddoek raden wie het was.
Romeo: ik denk dat honden heel goed kunnen ruiken en in een huis ruiken ze de geur en weten ze dat ze thuis.
Yassin: honden hebben minder smaak dan ons en zij kunnen veel beter horen dan ons.

Dit wordt een wereldonderzoek.