dinsdag 28 april 2015

Koningsdag

Praatronde 28/04

Bas - vertellen klimzaal

Ik ben gaan klimmen in de nieuwe klimzaal van Gent, het is echt supergroot! Je kan er bulderklimmen en hoogklimmen. Het was echt zot!

Romeo: ik vind het leuk voor jou. Waar is dat in Gent? (De Watersportbaan)
Manon: je kan ook buiten op een superhoge muur klimmen
Astrid: ik ben daar ook al eens gaan klimmen, maar je hebt er wel klimschoenen voor nodig en ik heb dat niet.

Romeo vraag

Ik vraag me af als je bijvoorbeeld een potlood hebt en je beweegt daar mee dat het lijkt alsof het slap is.
Manon: ik denk dat dat is omdat je ogen dat zo zien
Bas: kijk als je dat potlood hebt (toont het verschil tussen potlood hard en zacht vast hebben)
Finn: ik heb het gevoel dat die vraag al eens gesteld is, ik denk dat dat een soort van gezichtsbedrog is.
Astrid: ik denk dat dat hetzelfde is als mij, zo met de kegeltjes en staafjes van je ogen.
Evelyn toont voorbeelden van optische illusies
Yassin: de paarse golven aan de autostrade lijken soms echte golven.
Manon: ik weet hoe dat komt! Er is asfalt, da hangt op de grond
Evelyn legt uit hoe het komt dat ze het vrouwtje (optische illusie) naar een verschillende kant zien draaien (heeft te maken met activiteit van linker- en rechterhelft van hersenen)
Bas vertelt over de film Lucy waar wordt uitgelegd dat je je hersenen maar voor 10% gebruikt.

Amélie vertellen

Amélie ging naar koningsdag in Nederland. Ze toonde verschillende foto's.
Romeo vraagt zich af waarom er vlaggen moeten hangen.
Bas: weten jullie waarom koningsdag er is?
Finn:  wat is koningsdag?
Tibo: komen er ook koningen en koninginnen?
Amélie: ja van Nederland
Evelyn: Waarom is er koningsdag?
wordt dat in België ook gevierd?
Merken jullie dat?
Waarom wordt dat bij ons minder gevierd?