maandag 27 april 2015

Hoe maken ze een weg?

Praatronde 27 april 2015

Romeo - Arthur: Ze gaan bij de tramsporen een nieuwe baan maken. er zijn allemaal heuvels keien die ze gaan laten smelten. romeo vraagt zich af of ze hier een uitstap naar konden maken
Astrid: mogen wij daar wel naar kijken? Hoe weten jullie dat?
Finn: En weten jullie waarom ze die gaan smelten? (om de straat te leggen)
Romeo: de mama of papa van arthur heeft gezegd dat ze dat gaan doen.
Arthur: het gaat niet zo lang meer duren voor ze dat gaan smelten.
Micha: jullie willen dus eigenlijk zien hoe ze een baan maken? Nu liggen daar keien en jullie denken dat ze die gaan smelten. We kunnen vanmiddag tijdens werktijd c met heel de klas eens gaan kijken hoe ver ze nu al staan. Om te kijken wat er ligt van materialen, ... Dan kunnen we regelmatig eens gaan kijken om te zien hoe ze het zullen afwerken
Alexander: ik denk dat ik weet hoe ze dat doen. ze doen de die weg weg en dan vernieuwen ze die baan gewoon een keer. Door te werken
Yassin: is dat bij het UZ?
Romeo: als we gaan zwemmen passeren we daar langs de tramsporen
Micha: kitana, jouw papa werkt bij "asfaltwerken", klopt dat?
Kitana: hij is een dakwerker en misschien werkt hij ook in de straten, ik weet het niet

Alexander: Zaterdag was ik naar Heidi haar concert gaan kijken. Daar waren heel veel mensen. Wij konden dan de hele tijd naar Heidi kijken. Het was heel leuk daar.
Astrid: ik ben er ook naartoe geweest, ik was de eerste van de school daar en we mochten helemaal vooraan zitten. een liedje ging over een film (van Starwars) en opeens liep dark father daar rond! en Heidi speelde saxofoon. Wij mochten dan ook met de trommels spelen enzo. Finn: ik vond het ook wel tof. maar ik vind het moeilijk om daarover na te denken in je gedachten. in het echt is het veel zotter en cooler en het leek net zoals in de films.
Micha: ze waren met 50 muzikanten en zaten in een halve kring. hoe zouden zij nu samen met 50 zo'n liedje kunnen spelen? hoe zouden ze dat organiseren?
Astrid: ik denk dat ze een blaadje hebben en daarop moeten kijken en de dirigent toont dan wanneer ze moeten stoppen en spelen. sommige stukjes moeten ze niet spelen.
Micha: hebben alle muzikanten eenzelfde blaadje?
Astrid: nee, iedereen speelt andere noten en ze hebben dus een ander blaadje voor zich
Finn: ze zeiden wie de liedjes maakte en uit welke films ze kwamen. Maar hoe doen die mensen dat? hoe verzinnen ze dat?
Astrid: ze gaan samen in een kring zitten en maken samen een stuk en denken ze samen.
Micha: Finn, jij hebt zelf al 2 liedjes gemaakt op de ipad. hoe heb jij dat gedaan?
Finn: ik heb een instrument genomen en heb ik dan proberen verzinnen. dan nam ik een ander instrument en probeerde ik iets te vinden dat er bij past.
Micha: eerst en vooral bedenken ze een melodietje. dan denken ze na over welke instrumenten ze allemaal willen horen. dan starten ze met één van de instrumenten en schrijven ze uit wat die moet spelen. zo gaan er steeds meer instrumenten bij doen. zo krijgt dat stilletjes aan vorm