woensdag 22 april 2015

nieuwe trams in Gent.

Praatronde 22 april 2015

Antwoord op vraag gisteren (waar gaan drolletjes naartoe in een vliegtuig). Micha heeft de vraag al aan de papa van Astrid gesteld. Hij weet het antwoord en er is wel iets grappigs aan.

Evelyn legt een illustratietechniek uit: een afspoeltechniek met witte plakkaatverf en zwarte Chinese inkt.

Romeo: Vroeger zat ik in Antwerpen op school en daar had ik mijn beste vriend. Die heb ik super lang niet gezien en nu ga ik hem terug zien. Dat vind ik super leuk.
Vraag Micha: Wat is het belang van een beste vriend?
Die verdedigt jou, je kan je geheimen vertellen aan elkaar, staat altijd voor jou paraat, je kan met elkaar spelen, ... Meestal als je een beste vriend hebt, heb je veel gemeen met elkaar. Bij een erge ruzie met iemand, kan die jou begrijpen en voelt die mee met jou.

Astrid: Elke avond in mijn bed stel ik vragen aan mijn mama waarbij ze het antwoord bijna nooit weet. Gisteren stelde ik de vraag: hoe komt het als je 30 sec naar een rode bol op een wit blad kijkt en dan weg kijkt, je de rode bol ziet? antwoord: je hebt kegeltjes en staafjes in het oog. die zeggen "rode bol, rode bol, ..." en daarom zie je dat.
Finn zag een filmpje rond gezichtsbedrog, waarbij hetzelfde gebeurde als Astrid vertelde.

Micha krant van gisteren - artikel supertram: er komen trams in Gent en Antwerpen van 45 m lang.
Welke zijn de oudste trams in onze stad? (de korte)
Nu komen er nog langere trams, die zijn ze nu aan het testen in Gent. (Micha geeft uitleg over plaatsen, lengte, testritten, tijd, .. )
Romeo: waarom willen ze eigenlijk altijd langere trammen?
Finn: dat is leuk, zo een lange tram!
Yassin: om meer en meer geld te verdienen, want je moet geld betalen voor de kaartjes.
Astrid: er zijn ook meer en meer mensen die met de tram rijden en dan krijgen die ook kindjes en zo gaat dat voort en zijn er plots super veel mensen die de tram willen gebruiken.
Micha: zijn er steeds meer mensen of niet?
Romeo: er komen meer mensen in ons land én er krijgen veel mensen kinderen.
Er komen er steeds meer bij
Micha: worden er meer kinderen geboren dan er mensen sterven?
De kinderen denken van wel.
Micha: Hoeveel mensen wonen er op onze wereld (6 miljard)
Toen ik geboren was waren er ongeveer 4 miljard. Dat is heel veel voor onze planeet! (verwijst naar gesprek gisteren over tante van aarde). Meer mensen in de stad, dus de trams worden ook een stukje langer.
Romeo: ons land wordt steeds voller door zoveel mensen, waardoor het kleiner lijkt.